Uutiset

Kuolemansyyntutkija: ilmansaasteet vaikuttivat 9-vuotiaan lontoolaistytön kuolemaan

Astmaa sairastanut Ella Kissi-Debrah kuoli vuonna 2013.
Lontoo kuvattiin yläilmoista kaksi vuotta sitten. Kuva: Valerijs Novickis
Lontoo kuvattiin yläilmoista kaksi vuotta sitten. Kuva: Valerijs Novickis

Ilmansaasteet edesauttoivat lontoolaisen 9-vuotiaan Ella Kissi-Debrahin kuolemaa, linjasi kuolemansyyntutkija Philip Barlow tällä viikolla. Tapauksesta kertoivat Reuters ja BBC.

– Johtopäätökseni on, että Ella kuoli astmaan, jota pahensi altistuminen ilmansaasteille, Barlow sanoi.

Kissi-Debrah kuoli vuonna 2013. Kyse on ensimmäisestä kerrasta, kun ilmansaasteet on Britanniassa todistetusti kytketty kuolemantapaukseen. Sen toivotaan vaikuttavan liikenteen päästörajoitusten tiukentamiseen.

Barlow’n mukaan liikenteestä johtuvilla ilmansaasteilla oli merkittävä osa Kissi-Debrahin astman pahentumisessa.

Immunofarmakologin ja keuhkosairauksista konsultoivan lääkärin Stephen Holgaten selvitysten mukaan Kissi-Debrahin astmakohtaukset pahenivat talvella, jolloin ilmansaasteiden määrä kasvaa, kertoo sanomalehti The Guardian. Kissi-Debrah asui Lontoon lounaisosassa 25 metrin päässä tiestä, jolla liikenteen typpipäästöt ylittivät vuosina 2006–2010 jatkuvasti niille asetetun raja-arvon.

EU-lainsäädännössä vuosittaisten typpipäästöjen keskiarvo ei saa ylittää 40 mikrogrammaa per ilman kuutiometri. Britannia on ylittänyt raja-arvot vuosikymmenen ajan.

On epävarmaa, miten rajoitusten käy Britannin EU-eron jälkeen. Pääministeri Boris Johnsonin
hallitus on luvannut sisällyttää ilmansaasteita koskevat rajoitukset ympäristölakiin.

Holgaten mukaan Kissi-Debrah olisi voinut selviytyä, jos hänen perheensä olisi muuttanut vähäpäästöisemmälle alueelle.

Hän viittaa Ranskassa oikeuteen päätyneeseen tapaukseen. Sen mukaan äidin ja lapsen terveys parani huomattavasti, kun he muuttivat lääkärin neuvosta Pariisista vilkkaasti liikennöidyn tien läheltä Orléansiin.

Äiti ei tiennyt riskistä

Kuolemansyyntutkija Barlow’n mukaan Kissi-Derbrahin äiti Rosamund Kissi-Debrah ei ollut saanut tietoa ilmansaasteiden aiheuttamasta terveysriskistä. Muussa tapauksessa hän olisi voinut estää tyttärensä kuoleman.

– Seitsemän vuoden taistelu johti todisteisiin siitä, että ilmansaasteet vaikuttivat Ellan kuolemaan. Toivottavasti se pelastaisi muiden lasten elämän, äiti kirjoitti Twitterissä.

Kissi-Debrahin perhe haki lisätodisteita kuolemansyystä sen jälkeen, kun viranomaiset kieltäytyivät harkitsemasta ilmansaasteiden osuutta kuolemaan vuonna 2014.

YK:n mukaan oikeutta puhtaaseen hengitysilmaan pitäisi kohdella ihmisoikeuskysymyksenä. Sen mukaan ilmansaasteet aiheuttavat seitsemän miljoonaa ennenaikaista kuolemaa joka vuosi. 0,6 miljoonaa kuolleista on lapsia.

Ilmansaasteille altistuminen voi aiheuttaa diabetestä, keuhkosairauksia ja syöpiä. Alustavien tutkimustulosten mukaan ilmansaasteille altistuneiden ihmisten kuolleisuus covid-19-tautiin on myös suurempi.

Lontoossa lisämaksuja dieselin omistajille

Britanniassa 40 000 ihmisen kuoleman arvioidaan vuosittain olevan yhteydessä ilmansaasteisiin, sanoo vuonna 2016 tehty brittitutkimus.

Lontoossa otettiin viime vuonna käyttöön maailman laajimmat päästörajoitukset.

Diesel-ajoneuvojen omistajat joutuvat maksamaan liikkumisestaan noin 14 euroa päivässä, ylimääräistä, jos auto ylittää määrätyt päästöarvot.

Tästä huolimatta Lontoon arvioidaan pääsevän EU:n päästöraja-arvoihin vasta vuonna 2025.

Vastaavia vähäpäästoisiä alueita on perustettu Euroopassa noin kaksisataa.

Britannia ilmoitti viime kuussa, että uusien bensa- ja diesel-ajoneuvojen myynti on kiellettyä vuodesta 2030 lähtien.

Uusimmat

Fingerpori

comic