Uutiset

Kuuban turma: Meksikolaisen Boeing 737-200 -koneen lentoonlähdössä on luultavasti tapahtunut jotakin dramaattista

Toistaiseksi tuntemattomasta syystä epäonnistunut lentoonlähtö johti vuoden toistaiseksi pahimpaan siviili-ilmailun onnettomuuteen.

Yön aikana tarkentuneiden tietojen mukaan yhteensä 108 matkustajaa sekä miehistön jäsentä sai surmansa, kun meksikolaisen Global Airin Being 737-200 törmäsi maahan heti lentoonlähdön jälkeen Kuuban pääkaupunki Havannan José Martin lentoasemalla. Kolme henkilöa selvisi onnettomuudesta, joskin he loukkaantuivat erittäin vakavasti.

Kone operoi Kuuban kansallisen lentoyhtiö Cubanan kotimaanlentoa Havannasta Holguinin kaupunkiin.

Sotilasilmailussa on koettu tätäkin vakavampi onnettomuus, kun 257 henkeä sai surmansa Algeriassa huhtikuussa.

Miten on mahdollista, että lentoonlähtö menee näin dramaattisesti pieleen? Ilmailun historiassa vastaavat onnettomuudet eivät ole mitenkään tuntemattomia.

Kuubassa eilen tuhoutunut kone oli tyypiltään Boeing 737. Kyseessä on lyhyen ja keskipitkän matkan suihkukone, joka on siviili-ilmailun todellinen työjuhta sekä kaupallinen suurmenestys. Tämä lentomatkustamisen Toyota Corolla teki ensilentonsa vuonna 1967, ja konetyypin modernimpia versioita valmistetaan edelleen.

Turmakone oli mallia 737-200, eli teknisesti se kuului 737:n ensimmäiseen sukupolveen. Viimeinen 737-200 valmistettiin vuonna 1988. Menneinä vuosikymmeninä 737-200 on ollut suomalaisillekin tuttu näky esimerkiksi Lufthansan ja British Airwaysin väreissä.

Eilen tuhoutunut koneyksilö olisi täyttänyt kahden kuukauden kuluttua 39 vuotta. Se lensi ensilentonsa 15.7.1979, luovutettiin yhdysvaltalaiselle Piedmont Airlinesille ja lensi ensimmäiset 20 vuottaan eri amerikkalaisyhtiöiden väreissä. Viimeisen vuosikymmenen ajan konetta on käyttänyt useampikin meksikolainen lentoyhtiö.

Kaupallisessa liikenteessä olevalle lentokoneelle ikä on varsin korkea, mutta ei aivan poikkeuksellinen. Kun amerikkalainen Delta lensi joitakin vuosia sitten viimeisen DC-9 -lentonsa, kyseessä oli 35 vuotta vanha koneyksilö. Lisäksi maailma on täynnä paljon vanhempiakin museokoneita, jotka asiallisen huoltotoiminnan turvin lentävät aivan mainiosti.

Matkustajakoneen kunnossapidossa olennaista ei ole niinkään ikä, vaan kuinka monta paineistussykliä se käy läpi. Kun ennen lentoonlähtöä koneen matkustamo paineistetaan, se aiheuttaa runkoon stressiä, joka voi ajan myötä aiheuttaa vakaviakin rasitusmurtumia. Toki kunnossapidossa on paljon muitakin muuttujia, kuten vaikkapa moottorit tai jotkut yksittäiset komponentit.

Vanhenevan kaluston ylläpito- ja korjauskustannukset toki kohoavat aikaa myöten.

Tuntemattoman, pienen meksikolaisen lentoyhtiön huoltotoiminnan tai turvallisuuskulttuurin tasosta on melkoisen vaikeaa mennä sanomaan yhtään mitään. EU:n mustalla listalla se ei ainakaan ole.

Uutislähteiden mukaan turmakone päätyi kiitotien sivuun, kilometrin-parin päähän lentoasemasta. On siis varsin mahdollista, että jotakin on tapahtunut heti lentoonlähdön yhteydessä.

Lopputulokseltaan hieman samankaltainen onnettomuus oli Lokomotiv Jaroslavl -jääkiekkojoukkuetta kuljettaneen Yakovlev 42 -lentokoneen turma Venäjällä syyskuussa 2011.

Tähän onnettomuuteen johtaneet syyt olivat kuitenkin varsin poikkeuksellisia: huonosti kyseiseen konetyyppiin koulutetut lentäjät pitivät todennäköisesti jalkojaan sivuperäsinpolkimilla niin, että he painoivat samaan aikaan tietämättään koneen pyöräjarruja. Lisäksi konetta mahdollisesti ohjannut perämies oli rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksen alaisena.

Elokuussa 2008 yhteensä 154 henkeä sai surmansa, kun espanjalaisen Spanairin MD-82 -koneen lentoonlähtö epäonnistui Madridin Barajasin lentoasemalla. Myöhemmin selvisi, että teknisen vian korjaamisen vuoksi myöhästyneen lennon lentäjät olivat, todennäköisesti aikapaineen alla, unohtaneet laskea siipien laipat sekä etureunasolakot lentoonlähtöasentoon.

Siivissä ei siis ollut tarpeeksi nostovoimaa, jonka seurauksena kone kohosi vain noin 15 metrin korkeuteen, joutui sakkaukseen ja muutaman voimakkaan kallistuksen jälkeen syöksyi maahan lähelle kiitotietä. Vastaavankaltaisia onnettomuuksia tunnetaan useita.

Myös kehnosti suoritettu jäänpoisto voi vaikuttaa siipien nostovoimaan ja/tai moottoritehoon. Onnettomuushetkellä Havannassa tosin oli miltei 30 astetta lämmintä, ja sääolosuhteet muutenkin varsin suotuisat.

Lentoonlähtöön voivat vaikuttaa myös väärin laskettu lentoonlähtöteho, korkeusperäsimen väärä trimmiasetus sekä painopisteeseen vaikuttava väärä kuormaus. Muita mahdollisia syitä ovat esimerkiksi dramaattinen vika moottoreissa, polttoaineensyötössä tai ohjausjärjestelmässä, ja tämä on vasta alkua. Kuubasta toistaiseksi tulleiden tietojen perusteella ei ole mitään mahdollisuutta lähteä tarkemmin haarukoimaan, mistä onnettomuudessa on ollut kyse.

Lisäksi tälläkin hetkellä käytettävissä olevat tiedot voivat vielä muuttua, ja lento-onnettomuustutkinnat kestävät joskus useita vuosia. Joissakin maissa on myös kyseenalaista, julkaisevatko viranomaiset koskaan varsinaista tutkimusraporttia.

Tilastoja

Boeing 737-200
Edellinen 737-200 -turma: 20.4.2012, Bhoja Airlines – 127 kuollutta.
Konetyypin onnettomuuksien kokonaismäärä 109, lisäksi 12 muuta koneen tuhoutumiseen johtanutta tapausta.
12. vakavin 737-200 -onnettomuus.
Boeing 737 (kaikki versiot)
Edellinen 737-turma: 19.3.2016, flydubai Boeing 737-800 – 62 kuollutta.
Onnettomuuksien kokonaismäärä 187, lisäksi 17 muuta tuhoutumiseen johtanutta tapausta.
19. vakavin Boeing 737 -onnettomuus.
Kuuba
Edellinen kuolemaan johtanut kaupallisen ilmailun onnettomuus: 29.4.2017, Aerogaviota Antonov An-26 – 8 kuollutta.
Onnettomuuksien kokonaismäärä: 24.
Onnettomuuksissa on menehtynyt yhteensä 479 henkeä.
Perjantain onnettomuus oli Kuuban toisiksi tuhoisin.
Lähde: ASN Accident Digest

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

29.9.2020

Fingerpori

comic