Uutiset

Laivaliikenteen päästöille tuntuvia rajoituksia – myös raskaan polttoöljyn kielto arktisilla alueilla etenee

Suomalainen laivanrakennus lipuu eturintamassa, kun kansainvälinen merenkulku tavoittelee lähivuosina isoja päästövähennyksiä.

-Turusta Meyerin telakalta vuonna 2022 valmistuvassa risteilijässä käytetään polttokennoissa ainoastaan metanolia eli sataprosenttisesti uusiutuvaa polttoainetta, kertoo Suomen varustamoja edustava ympäristöasioiden asiantuntija Olof Widén.

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n kokous sitoutui tällä viikolla Lontoossa kasvihuonekaasupäästöjen 50 prosentin vähentämiseen vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä.

-Tämänlaajuinen IMO:ssa tehty sitoumus on ainoa tapa merenkulun laajemmille päästövähennyksille. Paikallinen sopiminen on hankalaa, koska laivat voivat vaihtaa lippuaan, Widén selvittää.

Hänen mukaansa saavutettu päästövähennysten historiallinen läpimurto vaatii seuraavaksi uuden teknologian kehittämistä ja kaupallistamista.

-Tällä hetkellä markkinoilla ja hankittavissa olevilla ratkaisuilla tavoitteeseen ei vielä päästäisi, eivät edes suomalaiset.

Widén muistuttaa laivojen pitkästä käyttöiästä ja kaluston hitaasta uusiutumistahdista. Sama alus kuljettaa tavaroita maailman merillä 30–40 vuotta, kun esimerkiksi maantieliikenteen rekoilla aktiivivuodet voivat jäädä alle kymmeneen.

-Tämän erilaisen elinkaarisyklin vuoksi merenkulun päästöhuippu on vasta edessäpäin, mutta siihen yritetään nyt sitoumuksen mukaisesti päästä mahdollisimman pian ja sen jälkeen lähteä nopeasti tavoittelemaan tuntuvia vähennyksiä.

Nyt tehty merenkulun kansainvälinen kasvihuonekaasupäästöjen vähennyssitoumus ei ollut yksimielinen, vaan sitä vastustivat Yhdysvallat, Saudi-Arabia, Argentiina ja Brasilia.

Kokouksessa päätettiin myös aloittaa valmistelu raskaan polttoöljyn käytön kieltämiseksi arktisessa meriliikenteessä. Kielto koskisi sekä raskaan polttoöljyn käyttämistä että kuljettamista polttoaineena.

Iso enemmistö merenkulun maista kannatti kieltoa. Nihkeästi siihen suhtautuvat muun muassa Venäjä, Kanada ja Kiina.

Suomi kitkee rikkiä

Suomalaisetpärjäävät kansainvälisissä vertailuissa hyvin myös merenkulun rikki- ja typpipäästöjen kitkennässä.

-Itämerestä tulee typen oksidipäästöjen erikoisalue, mikä tarkoittaa typenoksidipäästöjen vähentämistä 80 prosenttia nykytasosta vuonna 2021 ja sen jälkeen rakennettavissa laivoissa, Widén toteaa.

Käytännössä vuonna 2021 ja sen jälkeen rakennettaviin laivoihin asennetaan katalysaattori tai niiden on käytettävä nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä polttoaineena.

Paljon Itämerellä viime vuosina keskustelua nostattanut ulkomaisten risteilyalusten niin sanottujen mustien jätevesien päästäminen mereen kielletään uusilta aluksilta vuoteen 2019 mennessä ja kaikilta risteilylaivoilta vuonna 2021.

Asiasanat

Uusimmat