Uutiset

Länsimäinen sääntöajattelu ei päde Egyptin liikenteessä – jalankulkija ylittää tien henkensä uhalla

Egyptissä kaupunkiajossa voi unohtaa kaistat ja liikennevalot. Liikennevaloja on, mutta lähes kaikissa liikennevaloristeyksissä on poliisi ohjaamassa liikennettä.

Kaistaviivojakin on paikoin maalattu tiehen, mutta kaista-ajattelu on egyptiläisautoilijalle vieras. Nelikaistaiselle kaupunkitielle mahtuu hyvin ainakin seitsemän autoa rinnakkain, etenkin kun madellaan ruuhkissa.

Ja ruuhkia riittää.

Suomen kaupunkien aamu- ja alkuiltaruuhkat ovat mitättömiä verrattuna reilun 20 miljoonan asukkaan Kairoon, jossa autojen lisäksi liikenteessä puikkelehtii polkupyöriä ja moottoripyöriä sekä paikoitellen vielä aasi- ja hevoskärryjäkin. Joissakin Kairon kaupunginosissa kolmipyöräiset ”tuk-tukit” ovat yleisempiä kuin henkilöautot.

Kairon kaupunkiliikenne näyttää monen ulkomaalaisen mielestä pelottavalta kaaokselta. Liikenteessä on kuitenkin oma logiikkansa, joka perustuu lähinnä siihen, että on ehdittävä ja uskallettava.

Turvaväli on Egyptin liikenteessä niin kaupunkiajossa kuin maanteilläkin lähes täysin tuntematon käsite. Egyptiläisillä autoilijoilla on ”tyhjän tilan syndrooma” eli tilaa ei liikenteessä saa autojen väliin jättää.

Ulkomaalainen autoilija, joka yrittää pitää jonkinlaista turvaväliä, vaarantaa yrityksellään liikenneturvallisuutta, koska rinnalla olevat autoilijat yrittävät tunkeutua tyhjään tilaan välittömästi sellaisen havaittuaan.

Egyptiläiset autoilijat ovat myös aktiivisia äänimerkin käyttäjiä. Monesti kuljettajien väitetään viestittävän erilaisia asioita äänimerkkien pituutta ja rytmiä vaihdelleen.

Monelle autoilijalle äänimerkin käyttö on kuitenkin niin automaattinen osa etenkin ruuhkassa matelua, että kyseessä on enemmänkin refleksi kuin tarkoituksellinen viestintä.

Egyptiläisautoilijoita yhdistää myös ajatus siitä, että autossa on aina oltava ainakin kuljettajan puoleinen ikkunan hieman auki. Ikkunasta on nimittäin ojennettava käsi ulos kertomaan kanssa-autoilijoille kääntymisaikeista.

Hätävilkkuja sen sijaan käytetään yleisesti etenkin varoittamaan takana tulevia edessä olevasta liikennetukoksesta maanteillä.

Turvavyön käyttö etenkin takapenkillä on Egyptissä hyvin harvinaista, samoin lastenistuimet. Lapset istuvat usein vanhempiensa sylissä etupenkillä tai kurkottelevat ulos ikkunoista.

Tyypillistä egyptiläiselle autoilukulttuurille on myös se, että viidelle hengelle mitoitettuun henkilöautoon saadaan tarvittaessa mahtumaan hyvinkin iso seurue.

Moni ulkomaalainen mutta myös osa egyptiläisistä kokee katujen ylittämisen jalankulkijana Kairossa hyvin haasteelliseksi. Vaikeinta kadun ylittäminen on silloin, kun liikennettä on vähän, koska silloin tilannenopeudet ovat hyvin korkeita.

Parhaiten kadun ylittäminen sujuu, kun rohkeasti astuu liikenteen sekaan, kohottaa kättään kohti lähestyvää autoa, ottaa katsekontaktin kuljettajaan ja astelee vakaasti eteenpäin luottaen siihen, että auto hiljentää vauhtia tai pysähtyy.

Liikenne tai paremminkin piittaamattomuus säännöistä sekä omasta ja muiden turvallisuudesta sekä autojen huollon laiminlyöminen on pelottava asia.

Liikenneonnettomuudet ovat yksi yleisimmistä kuolinsyistä Egyptissä.

Asiasanat

Uusimmat

Fingerpori

comic