Uutiset Helsinki

Laservalojen ja höyrykoneiden Slushissa värikyltit vievät yrittäjät ja sijoittajat yhteen – Huippukalliista lipuista huolimatta tapahtuma tekee kävijäennätyksen

Rahoituksen ja sijoituskohteiden lisäksi Slushiin tullaan entistä useammin esimerkiksi työpaikkojen ja puhujien perässä. Toiset tulevat haistelemaan startup-yritysten ja teknologioiden uusia tuulia.
Teknologia- ja sijoitusyhtiöiden puhujien esitykset ovat Slushin suosituimpia ohjelmanumeroita. Kuva: Arttu Laitala
Teknologia- ja sijoitusyhtiöiden puhujien esitykset ovat Slushin suosituimpia ohjelmanumeroita. Kuva: Arttu Laitala

Kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma Slushin yleisömeressä ei usein ehditä katsoa vastaantulijaa silmiin.

Tärkeintä on vilkaista vieraiden kaulanauhassa roikkuvaa kylttiä, josta käy ilmi henkilön nimi ja tämän edustama yritys tai organisaatio.

Olennaisimman tiedon kertoo kyltin väri, josta ilmenee, onko kyseessä esimerkiksi sijoittaja, startup-yrittäjä vai esimerkiksi uutta rahoituskierrosta tai yhteistyökumppaneita etsivä yritystoiminnan “skaalaaja”.

Aika on kaksi päivää kestävässä tapahtumassa rahaa.

Slushissa toisiaan etsivillä kasvuyritysten edustajilla ja suuren sijoitusvarallisuuden päällä istuvilla pääomasijoittajilla on erinomainen mahdollisuus etsiä toisiaan, koska molempia on kerääntynyt Helsingin messukeskukseen tuhansia.

Parin vuoden ajan paikallaan pysynyt Slushin kävijämäärä on nousemassa järjestäjien mukaan tänä vuonna uuteen ennätykseen.

Loppuunmyytyyn tapahtumaan odotetaan saapuvan paikalle noin 25 000 vierasta yli sadasta maasta. Kävijämäärä on suuri varsinkin, kun katsoo lippujen hintoja.

Lippu sijoittajalle: lähes 900 euroa, startupille: hieman vajaa 400 euroa, muu osallistuja: vajaa 900 euroa.

Eteläkorealaiset Mok Hee Jung, Doyeon Lee ja Minjin Kim pitävät Slushia hyvänä paikkana saada yhteys teknologia-alan työnantajiin. Kolmikko tapasi torstaina Slushissa useita yrityksiä. Kuva: Arttu Laitala
Eteläkorealaiset Mok Hee Jung, Doyeon Lee ja Minjin Kim pitävät Slushia hyvänä paikkana saada yhteys teknologia-alan työnantajiin. Kolmikko tapasi torstaina Slushissa useita yrityksiä. Kuva: Arttu Laitala

Slush monipuolistuu

Mikä vetää ihmisiä Slushiin?

Tapahtuman pääasiallisena tarkoituksena on ollut yhdistää rahoitusta etsivät kasvuyrittäjät ja sijoittajat.

Ensimmäisestä eli vuoden 2008 Slushista lähtien tapahtuman näkyvimpiin ohjelmanumeroihin on kuulunut myös Slush 100 -kilpailu, jossa “pitchataan” eli esitetään muutaman minuutin myyntipuhe omasta yritysideasta.

Viime vuosina tapahtuman sisältö on monipuolistunut, eivätkä kävijät ole pelkkiä sijoittajia ja kasvuyrittäjiä.

Tänä vuonna tapahtumassa on lisätty esimerkiksi mentorointia, jossa konkariyrittäjät neuvovat uusia kasvuyrittäjiä.

Slushin tavaramerkiksi on muodostunut omintakeinen, hämyinen valaistus ja rock-konserteista muistuttavat laservalot. Kuva: Arttu Laitala
Slushin tavaramerkiksi on muodostunut omintakeinen, hämyinen valaistus ja rock-konserteista muistuttavat laservalot. Kuva: Arttu Laitala

Kärkiyhtiöiden puhujat vetävät yleisöä

Torstaina Slushissa kierrellyt Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo tapahtumaa erinomaiseksi paikaksi pysyä kärryillä uusista teknologioista.

– Meillä on muutama järjestetty tapaaminen, mutta tärkeintä antia on päästä näkemään startuppien ja teknologioiden uusimmat tuulet samalla kertaa yhdessä paikassa.

– Meitä kiinnostaa esimerkiksi lennokeilla kuljetuksia Suomessa kokeileva firma Wing, joka voi olla tulevaisuudessa ratkaisu ruuan kotikuljetukseen, Tervanen toteaa.

Tervanen sanoo pitkää puhujalistaa toiseksi tärkeäksi syyksi saapua Slushiin. Puhujien osalta Slush alkaa lähentyä Helsingissä myös järjestettävää bisnesseminaari Nordic business forumia, joka tunnetaan useista nimekkäistä esiintyjistä.

– Inspiroiduin kovasti esimerkiksi [kauramaitoja valmistavan] Oatlyn markkinointijohtajan esityksestä, jossa hän puhui asiakassuhteen rakentamisesta ja brändin todellisesta sanomasta, Tervanen sanoo.

Twitterin ja Slackin entinen tuotejohtaja April Underwood puhui Slushin päälavalla naisten kasvuyrittämisestä. Startup-yrittäminen on tällä hetkellä voimakkaasti miesvaltaista. Kuva: Arttu Laitala
Twitterin ja Slackin entinen tuotejohtaja April Underwood puhui Slushin päälavalla naisten kasvuyrittämisestä. Startup-yrittäminen on tällä hetkellä voimakkaasti miesvaltaista. Kuva: Arttu Laitala

Slushista etsitään työntekijöitä ja töitä

Slushia on ryhdytty käyttämään aiempaa enemmän myös rekrytointipaikkana.

Etelä-Korean pääkaupungista Soulista Slushiin saapuneet Mok Hee Jung, Doyeon Lee ja Minjin Kim sanovat puhuneensa torstaina kymmenkunnalle yritykselle työnhakumielessä.

– Muutaman yrityksen toimitusjohtajien kanssa saimme jo sovittua jatkokeskusteluista, Kim sanoo.

Digitaalista viestintää opiskeleva kolmikko kokee, että Slush on hyvä paikka työnhakuun, koska samassa tapahtumassa on paikalla niin monta yritystä.

– Yksi yliopistomme professoreista sanoi, että meidän kannattaa mennä juttelemaan mahdollisimman monelle yritykselle, Lee kertoo.

Slushissa panostetaan tyyliin ja puitteisiin. Torstaina vieraat pelasivat 80- ja 90-luvun pelihalleista tuttuja auto- ja seikkailupelejä Kuva: Arttu Laitala
Slushissa panostetaan tyyliin ja puitteisiin. Torstaina vieraat pelasivat 80- ja 90-luvun pelihalleista tuttuja auto- ja seikkailupelejä Kuva: Arttu Laitala

Laservaloja ja höyrykoneita

Puitteet jatunnelma erottavat Slushin muista startup- ja bisnestapahtumista.

Messukeskuksessa on hämärää kuin yökerhossa, eikä luonnonvaloa päästetä sisään messuhalleihin.

Ilmaa halkovat punaiset, lilat ja siniset laservalot, ja höyrykone tupruttaa höyryä esiintymislavojen vierustoilla.

Avaruusteemaisen esiintymislavan edustalle on rahdattu tuhansia tonneja hienoa hiekkaa.

Toisessa päässä hallia vieraat pelaavat 80- ja 90-lukuisista pelihalleista tuttuja seikkailu- ja ajopelejä.

Tuotekehitys- ja it-yhtiö Saskenin edustajat hypistelivät Slushissa pienoissatelliittia. Yhtiö etsii tapahtumasta ennen kaikkea tulevia asiakkaita. Kuva: Arttu Laitala
Tuotekehitys- ja it-yhtiö Saskenin edustajat hypistelivät Slushissa pienoissatelliittia. Yhtiö etsii tapahtumasta ennen kaikkea tulevia asiakkaita. Kuva: Arttu Laitala

Fingerpori

comic

Uusimmat