Uutiset

Liikenneviraston siltatutkimukset viivästyneet – "kilpailuttamiseen menee väistämättä aikaa"

Yli 90 sillan betonin lujuus tutkitaan kesän ja syksyn aikana. Syyniin joutuvat nyt vuonna 2005 ja sen jälkeen rakennetut isot sillat. Betonirakenteet tutkitaan, koska vuoden 2016 pistokokeissa tuli esiin lujuuspuutteita kuudessa sillassa.

Yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikennevirastosta sanoo, että suuri tutkittavien siltojen määrä ja tutkimusten hankintaprosessi ovat venyttäneet tutkimusten aikataulua. Käytännön töihin päästään juhannuksen jälkeen ensimmäiseksi pääkaupunkiseudulla, jossa näytteitä otetaan 16 sillasta.

Tammikuussa Torkkeli kertoi Lännen Medialle (2.1.), että tutkimukset oli tarkoitus tehdä alkuvuoden aikana.

-Päädyimme niputtamaan siltoja ryhmiksi, koska kilpailuttamiseen menee väistämättä aikaa. Ensimmäisen siltaryhmän kilpailutuksesta saimme palautetta, jonka mukaan aikaa tarjousten laatimiseen oli liian vähän. Päädyimme antamaan sitä lisää, Torkkeli lisää.

Torkkeli toivoo, että lisäaika tuottaisi tulosta ja myös taloudellista etua.

-Hyvä olisi, jos tarjoajia olisi enemmän ja kustannustaso putoaisi.

Liikenneviraston siltarakennetutkimus vie paitsi aikaa myös rahaa. Kun vuoden 2016 tutkimukset maksoivat noin 5 000 euroa per silta, nyt yhden vaativan rautatiesillan tutkimushinta voi olla jopa 10 000 euroa. 93 tutkimuskohteesta 31 on rautatiesiltoja.

-Tästä kertyy iso summa, mutta tutkimukset on vain tehtävä.

Liikennevirasto käytti aikaa myös tarkemman tutkimussuunnitelman valmisteluun.

-Nämä sillat tutkitaan perusteellisemmin kuin aiemmat. Kustakin sillasta otetaan 15 päänäytettä useampaa tutkimusta varten. Tuloksia ja tietoja kertyy paljon. Niiden ja analyysien valmistuminen vienee ensi vuoteen, hän arvioi.

Lujuusongelmia paljastui jo 2016

Betonin lujuusongelmat nousivat esiin vuonna 2016, kun Kemijärvellä sijaitseva Kallaanvaaran silta jouduttiin purkamaan heikkolaatuisen betonin takia. Myös Turussa jouduttiin loppuvuonna 2016 purkamaan rakenteilla olevaa uutta sairaalaa samasta syystä.

Kemijärven ja Turun tapauksissa laatuongelmien syynä pidettiin betonin liian suurta ilmamäärää.

Vuonna 2016 Liikennevirasto tutki kaikkiaan 18 siltaa, jotka olivat valmistuneet 2011–2016.

Asiasanat

Uusimmat