Uutiset

Luomutuotteiden myynti kasvoi edelleen, nyt lähes kymmenellä prosentilla – "Kysyntää lihalle olisi"

Kuluttajat sanovat tärkeimmäksi ostomotiiviksi puhtauden, mutta y merkitys on nousussa.
EU-alueella luomutuotteet tuntee tästä merkistä. Kuva: Eu EU
EU-alueella luomutuotteet tuntee tästä merkistä. Kuva: Eu EU

Luonnonmukaisesti tuotettujen eli luomutuotteiden suosio on jatkanut kasvuaan.

Vähittäiskaupassa myynti lisääntyi viime vuonna 9,6 prosentilla, kun päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi vain 2,6 prosenttia. Luvuista kertoo luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu.

Kasvua oli lisäksi enemmän kuin viime vuonna. Luomua myytiin noin 368 miljoonalla eurolla, mikä on reilut kaksi ja puoli prosenttia päivittäistavarakaupan ruokamyynnistä.

Järjestö arvioi kasvun johtuvan osittain uusista tuotteista ja kuluttajatrendeistä.

– Kun kuluttajilta kysyttiin, miksi he suosivat luomua, tärkeimmäksi syyksi nousi puhtaus. Seuraavina tulivat hyvä maku ja ympäristöystävällisyys, joiden merkitys on viime vuosina noussut, kertoo toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Luomuoluiden suosio kasvaa

Tuoteryhmistä suosituimpina jatkoivat hedelmät, joiden osuus luomumyynnistä on yli viidennes. Suosituimpiin kuuluvat myös nestemäiset maitotuotteet ja vihannekset. Seuraavina tulevat kahvi ja kananmunat.

Selviä uusia nousutrendejä osoittivat panimotuotteet ja pakasteet.

– Pienpanimoiden luomuoluet sekä erityisesti kombucha siivittivät luomun kasvua panimojuomien tuoteryhmässä, Kottila sanoo.

Merkittävää kasvua oli myös juustoissa ja lastenruuissa. Kottilan mukaan tämä ei ole yllätys, sillä juuri lapsiperheissä suositaan luomua.

Erityistä kysyntää olisi luomulihalle, jossa oli viime vuonna saatavuusongelmia.

Uusimmat

Näkoislehti

5.7.2020

Fingerpori

comic