Uutiset Helsinki

Maakuntakentille ostettava lentoliikenne laskettu yläkanttiin koronaepidemiaa edeltävillä luvuilla

Päätöstä liikenteen järjestäjistä odotetaan ensi viikolla. Ostoliikenteen pitäisi alkaa 19. huhtikuuta ja jatkua vuoden loppuun.
Valtio on varautunut tukemaan yksittäisiä lentolippuja noin sadalla eurolla viidelle maakuntakentälle vuoden loppuun asti. Kuva: Vesa Moilanen
Valtio on varautunut tukemaan yksittäisiä lentolippuja noin sadalla eurolla viidelle maakuntakentälle vuoden loppuun asti. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva, arkisto Lehtikuva/Vesa Moilanen

Valtio on varautunut tukemaan yksittäisiä lentolippuja noin sadalla eurolla viidelle maakuntakentälle vuoden loppuun asti.

Matkustajakohtaiset kustannukset voivat kuitenkin karata käsistä, sillä lentoliikenteen matkustajia Suomen sisällä on yhä murto-osa normaalista koronaepidemian vuoksi.

Kyse on kilpailutetusta ostoliikenteestä Jyväskylän, Joensuun, Kajaanin, Kemi-Tornion sekä Kokkola-Pietarsaaren lentoasemien ja Helsinki-Vantaan välillä. Valtio on varannut lentojen hankintaan 11,5 miljoonan euron määrärahan.

Ostoliikenteen pitäisi alkaa 19. huhtikuuta ja jatkua vuoden loppuun. Yhteensä viiteen kaupunkiin kertyy sopimuskaudella lähes 5  000 lentoa, mukaan lukien vähintään kaksi saapuvaa ja lähtevää lentoa joka arkipäivä.

Tarjouspyynnössä Joensuun-reitillä yhdelle lennolle odotettiin keskimäärin 35:tä ja muilla reiteillä 20:ta matkustajaa, yhteensä yli 111  000 matkustajaa. Luvut perustuvat koronapandemiaa edeltäviin lentotilastoihin.

–  Tähän tilanteeseen nähden se on ylimitoitettu. Nämä tehtiin arviot joulukuussa. Silloin ajateltiin, että koronatilanteen suhteen olisi jo parempi tilanne tänä keväänä, sanoo johtaja Pipsa Eklund Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista STT:lle.

Nyt enintään satoja matkustajia kuussa

Yhden lentolipun kustannukset veronmaksajille olisivat noin sata euroa, jos matkustaja-arvio toteutuu sellaisenaan ja valtion pitää käyttää koko varattu määräraha.

Kustannus lippua kohden on tätä alhaisempi, jos kilpailutuksen voittavat tarjoukset alittavat 11,5 miljoonaa euroa. Sen sijaan kustannukset lippua kohden ovat korkeampia, jos ennakoitu matkustajamäärä ei toteudu.

Päättyvällä talvikaudella Finnair on lentänyt kilpailutetuille kentille harvakseltaan. Viisikon vilkkaimmalla kentällä Kajaanissa on nähty Finavian tilastojen mukaan noin 300 matkustajaa kuukaudessa, Jyväskylässä parhaimmillaankin alle 50.

Eklundin mukaan lentoja ei ole matkustajamäärien takia tarkoitus aloittaa aiottua myöhemmin tai supistettuna. Sopimusneuvotteluiden venyminen tai koronatilanteen paheneminen voivat tuoda asiaan myöhästymisiä.

–  Kyllä on varmasti jokainen lentoyhtiökin ymmärtänyt, ettei tällaisia matkustajamääriä ole luvassa ainakaan kevään puolella, Eklund sanoo.

Reittien kilpailutus päättyi tiistaina. Traficom tekee päätökset reittien operaattoreista alkavalla viikolla.

Reittien kohtalo auki ensi vuodelle

Lentojen kilpailutus on osa valtion koronapandemiasta johtuvia tukitoimia. Niillä on tarkoitus tukea maakuntien elinkeinoelämälle tärkeitä lentoyhteyksiä pandemian yli.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tähdensi syksyllä, että tuesta ei ole tarkoitus tulla pysyvää mallia. Harakka ei halunnut antaa STT:lle tätä juttua varten haastattelua tulevasta liikenteestä tai tämän vuoden kilpailutuksen ehdoista.

Yhteydet ovat olleet Finnairin mukaan heikosti kannattavia jo ennen pandemiaa.

Traficom vastaa kilpailutuksen toteutuksesta, mutta sen järjestämisestä päättää valtio. Traficom ei siksi kommentoi reittien kohtaloa ensi vuoden osalta, mutta Eklundin mukaan asiaa seurataan myös virastossa mielenkiinnolla.

–  Se, minkälaisia matkustajamääriä nämä yhteydet saavuttavat, kertoo, kuinka hyvin niitä saa markkinaehtoiseksi, hän sanoo. STT

Valtio tukee koronan lamaannuttamia lentoja viidelle kentälle

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin toteuttamat kilpailutukset lentoliikenteestä Jyväskylään, Joensuuhun, Kajaaniin, Kokkolaan ja Kemiin ovat loppusuoralla.

Tarjouspyynnössä liikenteen ajankohdaksi on määritetty 19.4.–31.12.2021. Hankintaan on varattu 11,5 miljoonan euron määräraha.

Liikennöintiin kuuluu lähtökohtaisesti kaksi edestakaista lentoa Helsinkiin arkipäivisin.

Joensuuhun sekä Kemin ja Kokkolan kolmiolennolla kulkevien koneiden tulee olla vähintään 50-paikkaisia. Jyväskylään ja Kajaaniin riittää 29 paikan kone.

Yksisuuntainen lippu saa maksaa matkustajalle enintään 200 euroa, meno–paluu 300 euroa.

Ensi vuonna liikenne on tarkoitus järjestää taas markkinaehtoisesti. Finnair on kuvaillut reittejä heikosti kannattaviksi.

Kilpailutuksiin osallistui viisi yritystä. Traficom valitsee voittajat alkavalla viikolla.

Uusimmat

Fingerpori

comic