Uutiset

Masentaako? Apu voi löytyä arkisista ruokavalinnoista

Kun mieli on musta ja olo voimaton, terveelliseen ruokavalioon panostaminen ei todennäköisesti voisi vähempää kiinnostaa.

Ehkä kuitenkin kannattaisi.

Tutkimukset nimittäin vahvistavat ruokavalion ja masennuksen yhteyden. Tutkimusten mukaan ruokavaliolla on tärkeä rooli etenkin masennuksen ehkäisemisessä mutta uusimpien tulosten mukaan myös sen hoitamisessa.

-Vähintä, mistä voi lähteä liikkeelle, on se, että ylipäätään syö ja mieluiten säännöllisesti muutaman kerran päivässä, ravitsemustutkija Anu Ruusunen sanoo.

Masennus helpotti tutkimuksessa

Uunituoreessa australialaistutkimuksessa ruokavaliota käytettiin osana masennuspotilaiden hoitoa. Tutkimuksessa verrattiin Välimeren ruokavalion kaltaisen ruokavalion merkitystä sosiaalisen tuen merkitykseen. Molemmat toteutettiin ryhmämuotoisena.

Masennuspotilaat saivat kotiinvietäviksi ilmaiset ruokakorit täynnä terveellisiä ruoka-aineita sekä kokkaustunteja ja reseptejä, joita yhdessä harjoiteltiin.

Kolmen kuukauden aikana masennusoireet laskivat ruokavalioryhmässä enemmän kuin sosiaalisen tuen ryhmässä.

-Tulos oli vahvimmin yhteydessä ruokavalion laadun parantumiseen Välimeren ruokavalion suuntaan sekä kasvisten käytön monipuolistumiseen, Ruusunen sanoo.

Napostelu nostaa painoa

Masennus vaikuttaa usein sekä ostosten tekemiseen, valintoihin että ruoan valmistamiseen. Ruoasta tulee helposti haettua hetken mielihyvää.

-Masentuneen ateriarytmi saattaa muuttua. Kunnon ateriat jäävät helposti pois ja korvautuvat napostelulla, Ruusunen toteaa.

Ruokavalion muuttuminen epäterveellisemmäksi johtaa usein painonnousuun. Osalla taas masennus vie ruokahalun, ja paino laskee.

Muista pienten muutosten voima

Ruusunen kannustaa masentunutta panostamaan ruokavalioonsa niin paljon kuin vain mahdollista, mutta muistuttaa pienten muutosten voimasta.

-Aterioita ei kannata korvata kahvilla, sokerijuomilla tai muulla makealla, vaan huolehtia, että syö nälkään aina kunnon ruokaa.

Jos ruoanlaittoon ei ole voimia, yhteisten ruokailujen tai valmisruokien käyttäminen on parempi vaihtoehto kuin aterian väliin jättäminen tai sen korvaaminen välipaloilla.

Ja parasta on, jos aterioihin saa ujutettua myös kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

-Näiden lisäämisestä on tutkitusti hyötyä sekä kehon että mielen hyvinvoinnille, Ruusunen sanoo.

Mieli kohenee, vaikkei paino laske

Hyvällä, laadukkaalla ja värikkäällä ruoalla ja syömisellä on Ruususen mukaan myös psykologinen merkitys: syöminen tuo mielihyvää arkeen.

-Toisessa masennuspotilaiden ruokavaliotutkimuksessa, SMILES-tutkimuksessa, hyvä uutinen oli se, että masennusoireet vähenivät ruokavaliotaan parantaneilla riippumatta siitä, että heidän painonsa ei muuttunut.

Ruususen mukaan masennus ja ylipaino lisäävät toistensa riskiä.

-Masentuneiden ylipainossa on todennäköisesti yhdistelmä kaikkea mahdollista: vähäisiä voimavaroja, vähentynyttä liikuntaa, erilaisia ruokavalintoja ja elämänrytmiä, heikentynyttä unen laatua ja lääkitysten painovaikutuksia.

Hyvä uutinen ylipainoisille masentuneille on, ettei myönteisten mielialavaikutusten saaminen ruokavalion parantamisen kautta välttämättä edellytä laihtumista.

-Elämäntapojen muuttaminen vaatii aikaa, tukea ja voimavaroja. On niitäkin tilanteita, joissa ruokavaliomuutoksiin ei ole mahdollisuuksia tai ajankohta muutoksille ei ole oikea.

-Toisaalta jokainen meistä kuitenkin syö päivittäin, ja terveellisten ruoka-aineiden pienikin lisääminen ruokavalioon on aina hyödyksi.

-Monesti käy niin, että kun lisää hyvälaatuista syömistä, huonompilaatuinen vähenee automaattisesti. Se on paljon helpompaa, kuin rajoittaminen tai jonkin herkun kieltäminen itseltään kokonaan, Ruusunen toteaa.

Asiasanat

Fingerpori

comic

Uusimmat