Lounais-Häme Uutiset

Mersu, Bemari ja Audi joutuvat muita automerkkejä todennäköisimmin tuhotyön kohteeksi – sen sijaan Relluja ja Fiateja ei juuri potkita

Vakuutusyhtiön ilkivaltatilasto kertoo, että autoja tuhotaan useimmiten potkimalla, naarmuttamalla ja peilejä vääntelemällä.
Parikymmentä vuotta vanha Mersu joutuu harvemmin tihutyön kohteeksi kuin uusi.

Pääkaupunkiseudun katujen varsille pysäköityjä BMW:tä, Audeja ja Mercedes-Benzejä vahingoitetaan eniten kaikista automerkeistä. Turmeleminen ajoittuu lähinnä viikonloppuöihin.

Sen sijaan Renaultit, Fiatit, Saabit, Toyotat ja Fordit säästyvät ilkivallalta.

Yleensä tihutöiden kohteeksi joutuvat autot ovat alle kahdeksan vuotta vanhoja. Sen jälkeen autot alkavat menettää ilkivallantekijöiden kiinnostuksen.

Autoja tuhotaan useimmiten potkimalla, maalipintaa naarmuttamalla tai peilejä vääntelemällä.

– Autojen turmeluhimo iskee tyypillisesti kostean baari-illan jälkeen perjantai- tai lauantaiyönä, Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo.

Suomessa autoja poltetaan harvoin. Tosin tänä syksynä tuhopolttoja tehtiin tavallista enemmän.

Kantakaupungissa suurin riski

Kantakaupungin alueella ilkivallalta ei juuri voi välttyä. Sama tekijä vahingoittaa yleensä useampia autoja samalla kadunpätkällä.

Pääkaupunkiseudun lisäksi ilkivallan määrä on korkea Vaasassa, Oulussa, Turussa, Rovaniemellä ja Tampereella.

Salossa ja Seinäjoella ilkivaltaa tehdään huomattavasti vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla.

Pysäköintipaikan valinnalla voi olla merkitystä, jos haluaa välttyä tuhoilta.

– Jos mahdollista, auto kannattaa parkkeerata hyvin valaistuun paikkaan kauemmas baarista.

Bemareiden, Audien ja Mersujen lisäksi ilkivaltavaarassa ovat myös Hondat, Seatit, Volvot ja Mitsubishit.

Autojen kohtalot selviävät If-vakuutusyhtiön ilkivaltatilastoilta vuosilta 2012–2017. LM-FL

Uusimmat