Uutiset

Mikä ihme on mopoauton korvikkeeksi ajateltu kevytauto?

Mopoautot voivat kohta saada lievästi raskaamman kilpailijan.

Alma Aluemedian lehdet kertoivat perjantaina, että ainakaan EU ei vastusta mahdollisuutta sallia 16-vuotiaiden autoilu nopeusrajoitetuilla ns. kevytautoilla. Toisin sanoen kyseessä on jäsenmaan sisäinen asia.

Vastauksen antoi EU:n sisämarkkinoista ja teollisuudesta vastaava komissaari Elżbieta Bieńkowska, joka vastasi europarlamentaarikko Merja Kyllösen (vas.) keväällä esittämään kirjalliseen kysymykseen. Ajatuksena on, että henkilöautoluokan L7e auto, nopeudeltaan rajoitettuna, olisi nykyisiä mopoautoja kestävämpi ja siksi turvallisempi kolaritilanteissa.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan L7e-luokkaan kuuluvat sellaiset nelipyöräiset moottoriajoneuvot, joiden ”kuormittamaton massa on enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg – sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa lukuun ottamatta akkujen massaa – ja jonka moottorin suurin nettoteho on enintään 15 kW”.

Massaltaan ne eivät siis juuri poikkea nykyisistä mopoautoista, jotka kuuluvat luokkaan L6e. Tämän luokan ajoneuvojen massa on enintään 350 kg. Vertailun vuoksi, esimerkiksi nykyisen Toyota Corollan omamassa pyörii 1300-1400 kg:n tienoilla.

Myös mitoiltaan mopo- ja kevytautot ovat melko samankaltaisia.

Lisätietoa ajoneuvoluokista Euroopan komission sivuilla.

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

25.9.2020

Fingerpori

comic