Uutiset

Milloin onnettomuustutkijat lähtevät työhön?

Onnettomuustutkintakeskus on viimeisen vuorokauden aikana aloittanut kaksi alustavaa tutkintaa: ensin Turun lentoasemalla keskiviikkoiltana sattuneesta vaaratilanteesta ja aiemmin tänä aamuna Raaseporin tasoristeysturmasta.

Alustavan tutkinnan tarkoituksena on selvittää, onko syytä ryhtyä varsinaiseen onnettomuustutkintaan. Julkisuudessa olleet tiedot molemmista tapauksista ovat luonteeltaan sellaisia, että tutkinnat tehtäneen varsin todennäköisesti loppuun asti.

OTKES:n tarkoituksena on parantaa turvallisuutta ja ehkäistä uusia onnettomuuksia. Se ei etsi syyllisiä tai juridisesti vahingonkorvausvelvollisuudessa olevia henkilöitä. Vastaavasti tutkinta voidaan tehdä myös vaaratilanteesta, jossa ei ole sattunut henkilö- tai materiaalivahinkoja, mutta jossa on ollut niiden mahdollisuus. Vaikkapa lentoliikenteessä sattuneet läheltä piti -tilanteet ovat esimerkkejä jälkimmäisistä tapauksista.

Toisaalta kuolonuhrit eivät sinänsä ole ehdoton syy käynnistää tutkintaa, jos onnettomuuden luonne ei sitä vaadi.

Tutkintahaaroja on viisi: ilmailu-, vesiliikenne-, raideliikenne-, ja muut onnettomuudet sekä poikkeukselliset tapahtumat.

Näistä viimeisen tutkintahaaran tapausten tutkinnasta päättää valtioneuvosto. Kyseessä ovat tarkoituksellisesti aiheutetut tapahtumat. Esimerkiksi Jokelan ja Kauhajoen kouluampumiset on tutkittu juuri näin.

Tutkittuaan onnettomuuden OTKES julkaisee siitä tutkintaselostuksen. Ne ovat luettavissa esimerkiksi keskuksen verkkosivuilta.

Tutkintaselostuksissaan OTKES antaa turvallisuussuosituksia viranomaisille ja muille toimijoille. Niiden tarkoituksena on vähentää riskejä tulevaisuudessa.

Kysymyksessä ovat kuitenkin nimenomaan suositukset, eivät velvoitteet. Onnettomuustutkintakeskus seuraa jälkeenpäin, miten sen antamia suosituksia on toteutettu.

Asiasanat

Uusimmat