Uutiset

Mitä hyötyä henkilöjunaliikenteen kilpailuttamisesta? "Valtion monopolin tilalle tulee yksityisiä"

Hallitus saa tänään iltapäivällä vastattavakseen ensimmäisen välikysymyksen sen jälkeen, kun perussuomalaiset kesällä hajosivat ja hallituksen eduskuntapohja kutistui vain muutamaan kansanedustajaan.

Eduskunnan kaikki kuusi oppositiopuoluetta vastustavat VR:n henkilöliikenteen kilpailutusta liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esittämällä ja hallituksen hyväksymällä mallilla.

Koska kilpailutus ei edellytä lakimuutoksia, välikysymys on opposition ainoa keino saada asia eduskunnan keskusteluun.

Oppositio ei ole mielestään saanut vastausta siihen, miten aidosti VR:n henkilöliikenteen kilpailutuksesta tulee hyötyä matkustajille ja veronmaksajille ja miten haitat pystyttäisiin välttämään.

Kilpailutus aiotaan toteuttaa käyttöoikeussopimuksilla.

Oppositio pelkää sen tarkoittavan sitä, että valtakunnallinen valtiollinen monopoli korvataan paikallisilla yksityisillä monopoleilla.

Matkustaja ei siten pääsisi valitsemaan yksittäisellä matkalla, minkä operaattorin junaa käyttää.

“Tehokkuus häviää”

Koska uudetkin toimijat vuokraavat junakaluston perustettavalta valtion omistamalta kalustoyhtiöltä, junien määräkään ei opposition mukaan välttämättä kasvaisi.

-Malli tulee heikentämään tehokkuutta ja kustannustasoa. Sama miehistö ja veturit kiertävät nyt sekä henkilöjuna- että tavaraliikenteessä.

-Kun tulee alueellisia monopoleja, niin tehokkuus häviää, välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja, kansanedustaja Harry Wallin (sd.) sanoi opposition viime viikolla järjestämässä tiedotustilaisuudessa.

Tavarajunaliikenteen kilpailu on jo avattu siten, että VR:n kilpailijat käyttävät omaa, muualta hankkimaansa kalustoa. Se olisi Wallinin mukaan parempi malli kilpailun avaamiseen myös henkilöliikenteessä.

Oppositio pelkää kilpailutuksen myös pienentävän VR:n valtio-omistajalleen maksamaa osinkoa.

VR maksoi viime vuonna osinkoa 90 miljoonaa euroa. Se tuli kuitenkin pääosin muista lähteistä kuin henkilöliikenteen tuloksesta.

VR:n matkustajaliikenteen tulos Pohjolan Liikenne mukaan lukien oli 16,6 miljoonaa euroa.

Välikysymyksestä äänestetään keskiviikkona. Hallituksella on takanaan 106 kansanedustajaa, joista puhemies ei osallistu äänestyksiin.

VR:n monopoli puretaan

Hallitus on päättänyt avata rautateiden henkilöliikenteen vaiheittain kilpailulle. Kilpailu aloitetaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä 2020-luvun alkupuolella. Tavoitteena on, että se olisi voimassa koko maassa kesäkuuhun 2026 mennessä.
Liikennöinti on tarkoitus kilpailuttaa käyttöoikeussopimusmallilla. Rataverkko jaetaan osiin ja palvelukokonaisuuksiin, joille tehdään omat käyttöoikeussopimukset. Ne sisältävät myös liikennöintivelvoitteita.
VR-Yhtymä Oy:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö ja kiinteistöyhtiö.
VR:n kalusto siirretään kalustoyhtiöön, josta sitä vuokrataan liikenteen harjoittajille.
VR-Yhtymä Oy säilyy valtion kokonaan omistamana junaliikennöintiyhtiönä.
Kilpailun avaaminen henkilöliikenteessä antaa myös maakunnille, isoille kaupungeille ja kaupunkiseuduille mahdollisuuden järjestää paikallista junaliikennettä.

Asiasanat

Uusimmat