Uutiset

Mitä ihmettä – Suomessa rekisteröitiin joulukuussa uusia henkilöautoja 33,2 prosenttia edellisvuotta enemmän

Myös muualla Euroopassa kirjattiin mojovia kasvulukuja. Hyppäys ei kuitenkaan suoraan johtunut uusien autojen myynnin kasvusta.
Muuttujia on monta, mutta autokaupan lähitulevaisuus näyttää pitkästä aikaa enemmän valoisalta kuin synkältä. Kuva: Eriika Ahopelto / Arkisto
Muuttujia on monta, mutta autokaupan lähitulevaisuus näyttää pitkästä aikaa enemmän valoisalta kuin synkältä. Kuva: Eriika Ahopelto / Arkisto

”Uusien autojen rekisteröintiluvut ovat rajussa laskussa.”

Näin uutisoi Lännen Media viime vuoden lokakuun alussa. Autokaupan näkökulmasta tilanne näytti syksyllä perin kehnolta, sillä luvut olivat pudonneet koko vuoden ajan.

Sitten tapahtui käänne: 31 päivän ihme. Jo samaisen lokakuun luvut näyttivät 12,8 prosentin kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Marraskuussa oltiin taas vähän miinuksella, mutta joulukuu oli suorastaan superhyvä.

Ensirekisteröintejä oli joulukuussa kaikkiaan 26,6 prosenttia enemmän kuin joulukuussa 2018. Uusissa henkilöautoissa kasvu oli vielä hurjempaa. Niitä rekisteröitiin peräti 33,2 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa.

Muualla Euroopassa kehitys oli samankaltaista: autojen ensirekisteröinnit kasvoivat joulukuussa kaikkiaan 21 prosenttia.

Pitkät toimitusajat selittävät

Miten tässä näin pääsi käymään?

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan pääselitys ei ole se, että vuoden 2019 viimeisellä vuosineljänneksellä olisi myyty poikkeuksellisen paljon uusia ajoneuvoja. Se voi olla vain osasyy.

Suurin selittävä tekijä on uusien autojen pakokaasupäästöjen tuore WLTP-mittaustapa. Ensimmäisenä maana maailmassa se otettiin käyttöön Suomessa vuoden 2018 syyskuussa, jonka jälkeen sitä tosin vielä viilattiin ja höylättiin.

Uudistus aiheutti autotehtaiden testilaboratorioihin muutoksia, joiden seurauksena toimitukset ruuhkautuivat.

– Tuli mahdottoman pitkiä jonoja eli toimitusviiveitä. Tehtailla ei kerta kaikkiaan ollut toimittaa uudella tavalla mitattuja autoja myyntiin, Rissa toteaa.

– Kun jonot vihdoin loppuvuonna 2019 purkautuivat, ensirekisteröintien määrät kasvoivat jyrkästi edellisvuoden loppuun verrattuina. Tämä näkyi koko Euroopassa.

Nyt pukkaa vähäpäästöisiä

Edelliseen osin liittyen kehitykseen vaikuttavat myös EU:n päästörajoitukset, jotka edellyttävät, että autonvalmistajien kaikkien henkilöautomallien keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alittavat 95 grammaa kilometriä kohden.

– Deadline on vuoden 2021 lopussa. Kun mukaan kuitenkin lasketaan vuosina 2020 ja 2021 toimitetut autot, teollisuuden on rajut sanktiot välttääkseen suorastaan pakko saada markkinoille vähäpäästöisiä autoja. Niitä pusketaan nyt voimalla, Pekka Rissa vakuuttaa.

– Voi sanoa, että jos käsijarru on ollut pitkään päällä, niin viime vuoden lopulla se otettiin pois päältä. Mollikauden jälkeen duurivoittoinen meno jatkuu myös tänä vuonna. Toimitusviiveitä voi tosin olla, jopa vuoden mittaisia.

Autokaupan tämän vuoden suomalaisen kasvutavoitteen keskusliitto asetti varsin maltilliseksi.

– Oletus oli, että talouskehitys on vaimeaa. Niissä oloissa uusien autojen myynti aina laskee. Nyt on kuitenkin tullut vähän positiivisempaa signaalia. Siksi ehkä nostamme ennustettamme parin viikon päästä, Rissa arvelee.

Kokonaisluvut

Suomessa ensirekisteröitiin vuonna 2019 noin 114 200 henkilöautoa.

Määrä on 5,2 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018 ja edustaa 2010-luvun keskitasoa.

Myös pakettiautojen ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun.

Sen sijaan kuorma- ja linja-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat edellisvuoteen nähden.

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

19.10.2020

Fingerpori

comic