Uutiset

Mitä sinun pitää tietää WLTP:stä?

Mikä on WLTP?

WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) on uusi autojen polttoaineenkulutuksen ja päästöjen mittaustapa. Se korvaa vanhan NEDC-mittausnormin, jota on noudatettu vuodesta 1996 lähtien.

Miksi mittaustapa vaihtuu?

Aika ja autotekniikka ajoivat ohi NEDC-mittauksesta, joka oli liian kevyt ja vähän autoa kuormittava.

Vuonna 2015 henkilöauton norminmukaisen ja todellisuudessa mitatun kulutuksen välinen ero oli eräässä vertailutestissä keskimäärin jo 42 prosenttia.

Koska WLTP-normi tulee voimaan?

WLTP tuli pakolliseksi uusille tyyppihyväksyttäville henkilö- ja pakettiautomalleille 1. syyskuuta 2017.

Seuraava rajapyykki on 1. syyskuuta 2018, jolloin normi tulee pakolliseksi kaikille ensirekisteröitäville henkilö- ja pakettiautoille sekä pienille linja-autoille.

Miten muutos näkyy käytännössä?

Siirtymäaika jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka. Tänä aikana näkyvissä saattaa olla sekä NEDC- että WLTP-mittausten mukaisia lukuja.

EU-komission suosituksen mukaan automainonnassa ja kuluttajainformaatiossa olisi käytettävä vain WLTP-arvoja vuoden 2019 alusta lähtien. Suomessa autoala odottaa sen tapahtuvan jo syyskuun alun jälkeen.

Vanhoja NEDC-päästönormeilla mitattuja autoja voidaan poikkeusluvilla (ns. häntäluvilla) ensirekisteröidä syyskuuhun 2019 asti.

Mikä on mittausnormien ero?

Hiilidioksidin WLTP-mittaustulos on arvion mukaan keskimäärin 22 prosenttia suurempi kuin vanhassa NEDC-mittauksessa. Ero saattaa olla isompikin, ja autokohtaiset erot ovat tuntuvia.

Nyrkkisäännön mukaan jos auton entinen NEDC-tulos osoitti 100 gramman CO2-päästöjä kilometrillä, uusi tulos on 122 g/km.

Lisääntyykö siis auton kulutus yhtäkkiä?

Kulutus ei lisäänny, eivät myöskään auton päästöt. Vain mittaustapa tarkentuu.

Juuri tässä piilee uuden WLTP-mittauksen suurin hyöty autoilijoille: käsitys ja kuva siitä, paljonko oma auto kuluttaa ja mitkä ovat sen aiheuttamat päästöt, ovat entistä realistisemmalla pohjalla.

Voiko WLTP-tulokseen luottaa?

Mittaustapa on entistä parempi, mutta ei täydellinen. Arvioiden mukaan WLTP-arvokin on edelleen 10–15 prosenttia pienempi kuin todellisen liikenteen autolle aiheuttama kulutus ja päästöt.

Mitä muuta on otettava huomioon?

Autokohtaiset yksilölliset erot kasvavat verrattuna NEDC-mittaukseen. WLTP huomioi esimerkiksi autoon valitut renkaat, lisävarusteet, kuorman ja korin ilmanvastuksen.

WLTP vaikuttaa myös sähkö- ja hybridiautojen arvoihin. Arviot niiden energiankulutuksesta nousevat 25–30 prosenttia. Vastaavasti toimintasäde sähköllä on 25–30 prosenttia pienempi kuin NEDC-mittauksessa.

Nousevatko autoni verot?

Suomessa auto- ja ajoneuvoverotus perustuvat kulutuksesta suoraan riippuvaan hiilidioksidipäästöön. Mitä alhaisempi on päästötaso, sen pienempi on oston yhteydessä kannettavan autoveron määrä.

Autoverolain muutos tulee voimaan niin ikään 1. syyskuuta. Mittaustavan muutoksesta huolimatta verotasot ja verokertymä säilyvät keskimäärin ennallaan.

Siirtymäaikana vuonna 2018 verotuksen pohjana käytetään alinta auton tietoihin kirjattua päästötasoa, jos autolta löytyy useita mittausarvoja.

Lisäksi ensi vuoden alussa toteutuu aikaisemmin päätetty autoveron kevennys, joka laskee keskihintaisen auton ostohintaa noin 200 eurolla.

Miten käy vuotuiselle ajoneuvoverolle?

Ajoneuvoveron laskentatapa säädetään vastaamaan uusia päästöarvoja.

Hallituksen ajoneuvoverolakiesitys arvioi, että “ajoneuvoverorasitus kiristyisi niillä WLTP-mittaustavan mukaan mitatuilla uusilla henkilö- ja pakettiautoilla, jotka rekisteröidään ennen uuden WLTP-mittaustapaan sopeutetun ajoneuvoverotaulukon soveltamista”. Taulukot tarkentuvat ensi syksyn kuluessa.

Paljonko ajoneuvovero voisi nousta?

Lakiesityksen mukaan korotus olisi henkilöautoilla keskimäärin 14 euroa vuodessa, suuripäästöisilläkin automalleilla 20–30 euroa vuodessa. Korotus on väliaikainen siihen asti, kun uudet verotaulukot otetaan käyttöön.

Ajoneuvon perusveroa on tarkoitus alkaa kantaa uusien veroperusteiden mukaan 1.1.2020 alkaen.

Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus, Trafi, valtiovarainministeriö, Tero Kallio/Autotuojat ja -teollisuus ry, Tuulilasi, Kaiku Helsinki

Osa hyötyy, osa ei

WLTP-mittaus sisältää aiempaa enemmän auton kiihdytyksiä ja hidastuksia.
Seisonta-aikaa on lyhennetty, kiihdytykset ovat nopeampia ja maantieajossa nopeus on suurempi.
Normi tarkentaa renkaiden ominaisuuksia ja kokoa, vaihteiden käyttöä, polttoaineen laatua ja testauslämpötilaa.
Mittaustavan muutos hyödyttää osaa hybridiautoista, käsivaihteisia autoja sekä automalleja, jotka on varustettu vakionopeussäätimellä.
Häviäjiin kuuluvat pienet ahdetut turbomoottorit sekä start&stop-pysäytysteknologiat, kun tasakaasulla ajettava osuus sekä pysähdykset vähenevät.
Tiesitkö tätä?
Dynamometrissä tehtyä NEDC-mittausta ei ollut alun perinkään tarkoitettu kuvaamaan tarkasti liikenteessä syntyviä päästöjä.
Tarkoitus oli tuottaa vertailukelpoista tietoa säännellyistä pakokaasupäästöistä laboratorio-olosuhteissa.
Hiilidioksidipäästöjen mittaaminen ja dokumentointi lisättiin NEDC-sykliin vasta 2000-luvulla.
Uusi WLTP-sykli on muodostettu Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa todellisessa liikenteessä mitattujen ajosyklien perusteella.
WLTP tulee aluksi käyttöön EU- ja Efta-maissa, Turkissa ja Israelissa sekä osin Japanissa ja Kiinassa.

Asiasanat

Uusimmat