Uutiset

NHL-seurojen yhteenlaskettu liikevoitto oli 372 miljoonaa euroa vuonna 2016 – miten ne sen tekevät?

Miksi Pohjois-Amerikassa urheilun viihdebisnes on tuottavaa liiketoimintaa, mutta Euroopassa monet jättimäisiäkin liikevaihtoja pyörittävät seurat tekevät isoja tappioita?

Pohjois-Amerikassa markkinat ovat tietysti isommat, mutta jos unohdetaan summat ja keskitytään vain rakenteisiin, niin ero Eurooppaan on silti selvä.

Yhdysvalloissa isojen palloilulajien ammattilaisliigojen ympärille on kehitetty bisnesrakennelma, joka muistuttaa suunnittelutaloutta. Käytössä on monta työkalua, joiden johtoajatus on rajoittaa vapaata kilpailua ja turvata omistajien asema.

Palkanmaksua kontrolloidaan joukkuekohtaisella palkkakatolla.

Työvoiman liikkuvuutta rajoitetaan pelaajien varausjärjestelmällä.

Jos joku NHL-seura haluaa esimerkiksi hankkia tähtipelaaja Sidney Crosbyn Pittsburghista, seurasiirrossa vaihdon välineenä ei käytetä rahaa, vaan muita pelaajia ja nuorten pelaajien varausoikeuksia.

Amerikkalaisiin liigoihin ei nousta divarista, vaan sarjat ovat suljettuja. Liigaan pääsee vain ostamalla seuran tai liigalaajennuksen kautta.

Eurooppa näyttäytyy urheilun viihdebisneksessä vapaana markkinataloutena Yhdysvaltoihin verrattuna. Liigapaikat ansaitaan urheilullisin perustein, ja rahankäyttöä ei ole säädelty.

Urheiluromantiikan hintana on seurojen ailahtelevampi talous.

Suomessa Jokerien taloudelliset jättitappiot ovat viime aikoina nousseet otsikoihin. KHL-seuran kolmen viimeisen tilikauden saldo on yhteensä 42 miljoonaa euroa pakkasella. Kysymyksessä on lajinsa Suomen ennätys.

Miinusmerkkiset tilinpäätökset ovat tuttuja monille eurooppalaisille urheilun suurseuroillekin. Esimerkiksi jalkapalloseura Chelsean tilinpäätös oli viime vuonna 84,2 miljoonan euroa tappiollinen.

Sen sijaan Pohjois-Amerikassa esimerkiksi jääkiekkoliiga NHL:ssä seurojen yhteenlasketut liikevoitot ennen veroja olivat viime vuonna 440 miljoonaa dollaria eli 372 miljoonaa euroa. Keskimäärin jokainen NHL-seura teki siis 12,5 miljoonaa euroa voittoa. Talouslehti Forbesin mukaan 30 NHL-seurasta 22 teki voitollisen tilinpäätöksen.

NHL on kuitenkin nappikauppaa amerikkalaisen jalkapallon NFL-, koripallon NBA- tai baseballin MLB-sarjoihin verrattuna. Maailman 50 arvokkaimmasta urheiluseurasta 43 tulee näistä kolmesta liigasta.

Jääkiekkoliiga on Suomen ainoa täysammattilaissarja. Mitä vivahteita Pohjois-Amerikasta olisi sovellettavissa Liigaan?

-Helpoin on suljettu sarja, joka on jo käytössä. Toinen on pääomistaja-käytäntö. Monissa amerikkalaisissa sarjoissa seuroilla on yksi pääomistaja, jolla on viimeinen sana kaikissa asioissa. Näin päästään tilanteeseen, jossa päätöksiä on helpompi tehdä ja asiat etenevät tarvittaessa nopeastikin, urheilujohtamista tutkinut ja opettanut Juho Nenonen pohtii.

Nenonen muistuttaa, että amerikkalainen viihdebisnesmalli on pitkän kehityksen tulos. Sen monistaminen toiseen kulttuuriin ja toimintaympäristöön on vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.

-Jos Liigaan tulisi palkkakatto, pelaajat varmaan menisivät lakkoon.

-Varausjärjestelmä olisi luultavasti laitoin, koska se rajoittaisi työvoiman vapaata liikkuvuutta EU:n alueella.

Pohjois-Amerikassa seurat jakavat keskenään taloudellisia voittoja. Esimerkiksi NFL:ssä yksittäisen ottelutapahtuman tuotosta puolet menee vierasjoukkueelle. Nenonen ei usko minkäänlaisten seurojen välisten voitonjakoperiaatteiden istuvan Liigan kulttuuriin.

-Markkina-alueet ovat niin erilaisia. Jos täällä joku tekee voittoa, se on poikkeuksellista. Tämä johtaisi siihen, että joka vuosi jaettaisiin tappioita. Se taas voisi johtaa siihen, että toiminta lähtisi totaalisesti käsistä, kun tappiot eivät jäisi enää omaksi taakaksi, vaan ne menisivät jakoon, Nenonen toteaa.

Kumpi on Nenosen mielestä toimivampi malli, amerikkalainen vai eurooppalainen tapa pyörittää ammattilaisliigoja?

-Se on osittain mielipidekysymys. Eurooppalainen tapa toimia on monessa suhteessa reilumpi asiakkaita ja seuroja kohtaan. Amerikkalainen malli taas on tehokkaampi rahan tekemisen näkökulmasta. Amerikkalaiset ovat onnistuneet luomaan monopoliasemia eri lajeissa. Monopolissa asiakkaat ovat lähtökohtaisesti aina häviäjiä, omistajat taas voittajia.

Asiasanat

Uusimmat