Uutiset

Nordea liitettiin veroparatiiseihin jo toistamiseen – Professori: Kohuista voi tulla osa brändiä

Veroparatiisien sijoituksista kertovat tietovuodot voivat vaikuttaa niihin toistuvasti liitetyn yrityksen brändiin ja maineeseen, sanoo professori Pekka Mattila Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Esimerkiksi Nordean nimi nousi toistamiseen esille Paratiisin paperit -tietovuodossa maanantaina, kun Yle uutisoi pankin miljardilainoista varustamoyhtiöille veroparatiisien kautta. Viimeksi huhtikuussa 2016 vuodetut Panaman paperit paljastivat, että Nordea oli perustanut asiakkailleen satoja yhtiöitä veroparatiiseihin.

-Kun yhteydet veronkiertoon toistuvat riittävän usein, niistä tulee osa yrityksen brändiä ja mainetta. Niillä on pidemmät jäljet kuin huomataan ja jaksetaan ajatella. Nämä asiat jäävät usein takaraivoon, ja ne tulevat usein pintaan kun vähän muistutetaan, Mattila sanoo.

Mattilan mukaan Nordean brändiin liitetään se, että se on kansainvälinen liikepankki, joka tekee välillä tylyjä päätöksiä.

-Jos se paijaa välillä, kohta se lyö taas. Ei mennyt montaa viikkoa siitä, kun Nordea ilmoitti pääkonttorin tulosta Suomeen ja kaikki olivat täällä ihan kyynel silmässä, että uutisoitiin 6000 ihmisen saavan lähteä, Mattila toteaa.

-Ihmisillä on varmaan aika realistinen käsitys Nordeankin kohdalla, että miten toimijat kilpailuasetelmassa tuppaavat asemoitumaan. Se suojelee pikkuisen Nordeaa.

Veroparatiisikohun keskelle joutuneen yrityksen kannattaa olla niin avoin kuin mahdollista ja tunnustaa tekonsa heti, Pekka Mattila neuvoo.

-Jos kysymys on laillisesta toiminnasta, jota aiotaan jatkaa, on ihan turha edes luvata, että tämä lopetetaan, jos ei ole aikomustakaan. Pitää luvata vaan asioita, joita voi ja aikoo pitää.

Mattilan mukaan olennaista maineenhallinnassa onkin se, mitä yritys on luvannut.

-Jos pieni paikallispankki, joka on luvannut olevansa pientä suomalaista mökinmummoa varten, jäisi kiinni tällaisesta, vaikutus olisi varmasti paljon rajumpi kuin Nordealla, Mattila sanoo.

-Nordean kohdalla kysymyksessä on liikepankki. Ihmisillä on usein aika realistinen näkemys siitä, miten organisaatiot tietynlaisilla kilpailluilla markkinoilla toimii. Se ei tarkoita, että ihmiset hyväksyisivät väärän toiminnan. Ihmiset ovat anteeksiantavaisempia, jos yritys ei luvannutkaan, ettei se pelaisi kovaa.

Mattilan mukaan yrityksiltä odotetaan koko ajan enemmän etiikkaa ja moraalia, mihin monikaan yritys ei ole vielä tottunut.

-Firmat ovat usein tottuneet käymään keskustelua siitä, onko joku laillista. On vähän uutta, että käydään keskustelua siitä, onko tämä hyväksyttävää vai ei. Veronkierrossa on tämä tilanne. Se ei riitä ihmisille samalla tavalla, että sanotaan, ettei rikottu lakia. Asiakkaiden ja markkinan odotukset ovat muuttuneet.

Asiasanat

Uusimmat