Uutiset

Oikeusasiamies epäilee: virheellisiä maksuhäiriömerkintöjä "huomattava määrä"

Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen otti elokuulla kantaa tuomioistuinten asianhallintajärjestelmän virheeseen, jota hän luonnehti vakavaksi.

Esimerkkinä oikeusasiamies kertoo tapauksesta, jossa kantelija oli jättänyt ostamansa tuotteen maksamatta, koska se ei hänen mielestään ollut luvatun mukainen. Seuranneessa velkomusoikeudenkäynnissä kantelija oli riitauttanut saatavan, mutta käräjäoikeus oli tuominnut hänet maksuvelvolliseksi.

Kantelija oli maksanut laskun, mutta tuomio oli silti johtanut maksuhäiriömerkintään.

Vastaavankaltaisten tapausten tietoja ei saisi oikeusasiamiehen mukaan luovuttaa oikeusministeriön järjestelmästä luottotietoyhtiölle, sillä toiminta on luottotieto- ja henkilötietolakien vastaista. Järjestelmävirhe ehti olla olemassa lähes kuuden vuoden ajan.

Arvoitukseksi jää, paljonko virheellisiä maksuhäiriömerkintöjä on kuudessa vuodessa syntynyt. Oikeusasiamies arvioi velallisten määrän olevan “huomattava”.

Oikeusrekisterikeskuksen johtajan Ritva-Liisa Raatikaisen mukaan tietojärjestelmistä saadaan irti vain viimeisten kahden vuoden tiedot, mutta esimerkiksi viime vuonna ratkaisuja oli yhteensä 345 500 kappaletta ja potentiaalisesti ongelmallisia riitautettuja ratkaisuja 2 874. Kuudessa vuodessa puhuttaisiin siis ehkä 15 000 riitautetusta ratkaisusta.

On kuitenkin aivan eri asia, kuinka moni riitautetuista ratkaisuista on johtanut virheelliseen maksuhäiriömerkintään. Luottotietoyrityksistä Asiakastieto kiirehti heti oikeusasiamiehen kannanoton jälkeen kommentoimaan, että sen rekisteristä poistetaan vuosittain “vain yksittäisiä” kuluttajaa koskevia maksuhäiriömerkintöjä.

Asiasanat

Uusimmat