Uutiset

Opetusneuvos : koulujen sisäilmaongelmien remontteihin saatava lisää varoja

Uuden suomalaisen tutkimuksen mukaan koulujen sisäilmaongelmat ja huono ilmanvaihto vaikuttavat lasten oppimistuloksiin ja poissaoloihin.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että ratkaisuosuus matematiikan tehtävissä parani neljällä prosentilla, kun sisäilmaongelmaisten koulujen tuloksia verrattiin kouluihin, joissa ilmavaihto oli kunnossa ja asumisterveysasetuksen mukainen.

Tulokset kuulostavat todella huolestuttavilta, sanoo Opetushallituksen Esi- ja perusopetuksen Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa.

– Toisaalta ne eivät yllätä, mutta hyvä että aiheesta saatiin nyt selkeitä tutkimustuloksia.

Holoppa painottaa, että tuloksiin tulee suhtautua kaikella vakavuudella. Hänen mukaansa koulujen remontteihin tulisi myös suunnata varoja entistä enemmän.

– Pitää vain toivoa, että sisäilmatutkimukset kehittyvät parempaan suuntaan. Ja että korjauksiin ja remontteihin löydettäisiin yhä enemmän varoja.

Remontin tarpeessa on valtava määrä kouluja ympäri Suomea. Monet koulut jonottavat remonttia tälläkin hetkellä, ja jonoissa odotetaan Holopan mukaan vuosikausia.

THL:n, Aalto-yliopiston ja Opetushallituksen yhteisen tutkimuksen mukaan ilmanvaihto oli riittämätön lähes kahdessa kolmesta luokkahuoneesta. Kosteus- tai homevaurioita on tutkimuksen mukaan arviolta joka neljännessä koulussa.

– Sisäilmaongelmilla on pitkäaikaisia vaikutuksia. Ne tuovat kustannuksia yhteiskunnalle etenkin tulevaisuudessa, jos ongelmiin ei nyt panosteta, Holappa sanoo.

Tutkimukseen osallistuneista oppilaista himan alle puolet oli kärsinyt ylähengitysteiden oireista, joista suuri osa johtui juuri ilmanvaihdon ja sisäilman ongelmista.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen täyttämisessä on kouluissa vielä valtavasti parannettavaa, sanoo tutkimuksen toteuttanut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Ulla Haverinen-Shaughnessy.

– Tämä on onneksi sellainen aihe, johon voimme vaikuttaa parantamalla ilmanvaihtoa ja sisäilmaongelmia kouluissa, Haverinen-Shaughnessy sanoo.

Hän uskoo, että asiaan aletaan tutkimustulosten myötä kiinnittää yhä enemmän huomiota.

Haverinen-Shaughnessyn mukaan tutkimustulokset Yhdysvalloissa osoittivat, että kiinnittämällä huomiota ilmanvaihtoon, voi lapsen arvosana parantua hyvästä kiitettävään.

– Ilmanvaihdon vaikutus oppimistuloksiin on huomattava. Se on lähes yhtä suuri kuin joidenkin sosioekonomisten taustatekijöiden vaikutus arvosanoihin.

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

23.9.2020

Fingerpori

comic