Uutiset

Opiskelijoille kaupitellaan luottotietoseurantaa 50 euron vuosihintaan – “En ole mieltänyt, että tämä olisi epävastuullista”

Asiakastieto markkinoi palvelua vuokra-asuntojonojen kärkeen pääsemiseksi. Mainoksessa ei kuitenkaan kerrota, että saman tiedon saisi myös ilmaiseksi. Asiantuntijan mukaan mainosmateriaalit myyvät palvelua identiteettivarkauden pelolla.
"Tiesitkö, että saat suuren etumatkan todistamalla luottokelpoisuutesi esimerkiksi vuokrakämpän metsästyksessä? Omatieto-palvelu tarjoaa tämän edun sekä tarjoaa turvaa esimerkiksi identiteettivarkauden vahingoilta", kerrotaan opiskelijalle suunnatun Instagram-mainoksen saatetekstissä.
"Tiesitkö, että saat suuren etumatkan todistamalla luottokelpoisuutesi esimerkiksi vuokrakämpän metsästyksessä? Omatieto-palvelu tarjoaa tämän edun sekä tarjoaa turvaa esimerkiksi identiteettivarkauden vahingoilta", kerrotaan opiskelijalle suunnatun Instagram-mainoksen saatetekstissä.

Luottotietomarkkinoilla kaupataan nyt Netflix-tyyppistä mahdollisuutta tarkastella omia luottotietoja milloin vain.

Suomen Asiakastieto Oy mainostaa sosiaalisessa mediassa ja radiossa Omatieto-palvelua, jonka hinnoittelussa on kuukausi- ja vuosivaihtoehdot. Vuosipalvelulle hintaa tulee noin 50 euroa.

Kuluttajalla on kuitenkin oikeus tarkistaa omat luottotietonsa jo nyt kerran vuodessa ilmaiseksi.

Suomen Asiakastiedonlakiasiainpäällikkö Juuso Jokela perustelee uutta palvelua asiakkaiden epävarmuudella.

– Ilmeisesti ihmiset haluavat seurata luottotietojaan, jos heillä on pelko tai ajatus siitä, etteivät he ole hoitaneet velvoitteitaan, hän sanoo.

Luottotietoja ei voi menettää tietämättään

Velkajärjestelyjä tekevän Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar arvioi, että palvelu paitsi vastaa vanhaan tarpeeseen, myös luo uutta tarvetta.

Hän toivoo, että tieto ilmaisesta tarkistamisesta olisi näkyvämmin esillä Asiakastiedon sivuilla. Panzar korostaa myös sitä, että luottotietoja on vaikea menettää ilman, että asiasta saisi itse tietää.

– Ihmisten olisi syytä miettiä, mitä tietoja he oikeasti tarvitsevat ja mitä voi saada ilmaiseksi.

Juuso Jokelan mukaan tieto ilmaismahdollisuudesta puuttuu mainoksesta, koska maksullisessa palvelussa ne olisivat saatavilla helpommin.

– En ole mieltänyt, että tämä olisi epävastuullista. Tässä vain tiedotetaan ja mainostetaan palvelua, jonka toimittamiseen meillä on velvollisuus.

Luottotiedot eivät mittaa ihmisen luotettavuutta

Yritys onsuunnannut sosiaalisessa mediassa mainontaa opiskelijoille.

Heille tarjotaan esimerkiksi asuntomarkkinoille suurta etumatkaa luottokelpoisuuden todistamisella sekä yleistä turvaa identiteettivarkauden vahingoilta.

Identiteettivarkaudella tarkoitetaan toisen henkilötietojen, kuten nimen tai henkilötunnuksen, käyttöä ilman lupaa, usein ostotarkoituksessa.

Pantzar huomauttaa, että luottotieto on yksi harvoista mittareista, joilla omaa luotettavuutta voi todistaa vieraalle ihmiselle.

– Asunnon saaja haluaa keinolla millä tahansa kertoa, että hän on luotettava ihminen, kun taas vuokranantajaa kiinnostaa, voiko vuokralaiselta saada rahansa pois. Tähän markkinarakoon tässä koitetaan iskeä.

Tietotekniikka-asiantuntija Petteri Järvistä on haastateltu Asiakastiedon sivuilla julkaistuun oppaaseen identiteettivarkaudelta suojautumiseksi. Hän ei kuitenkaan ole tietoinen yrityksen Omatieto-palvelusta.

Palvelun mainosmateriaalit näyttävät hänen näkökulmastaan liioittelevilta: niissä puhutaan identiteettivarkauden välttämisestä, kun Järvisen mukaan Omatieto auttaa ainoastaan havaitsemaan petosyrityksen.

Asiakastieto kertoo palvelun lähettävän ilmoituksen aina, kun luottotietoja tarkistetaan.

– Se on vähän pelolla ratsastamista, Järvinen kommentoi mainosta.

Läheskään kaikelta vilpiltä palvelu ei hänen mukaansa suojaa. Luottotietoja tarkistetaan osamaksu- ja lainanmyöntötilanteissa sekä asuntoa vuokratessa.

Mainonnan eettinen neuvosto ei ole saanut yhteydenottoja Asiakastiedosta. Neuvostolla ei ole toimivaltaa käsitellä mainoksien harhaanjohtavuutta.

Suomen Asiakastieto Oy

Digitaalisten yritys- ja luottotietopalvelujen toimittaja. Kuvaa verkkosivuillaan tuovansa “läpinäkyvyyttä ja luottamusta liiketoimintaan”.

Palvelee useita toimialoja, joista suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja pankkitoiminta, tukku- ja vähittäiskauppa sekä asiantuntijapalveluyritykset.

Osa Asiakastieto Groupia. Perustettu vuonna 1961 nimellä Luottokontrolli Oy. Nimi muutettiin Suomen Asiakastieto Oy:ksi vuonna 1988.

Toinen Suomessa toimivista yrityksistä, jotka tarjoavat henkilöluottotietoja.

Listautui Helsingin pörssiin maaliskuussa 2015.

Uusimmat