Uutiset

Otkes: Kuopion turmalinja-auton vauhti oli rampilla kova eikä kuski ehtinyt jarruttaa – bussi törmäsi viiteen autoon ennen kuin päätyi junaradalle

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on päässyt selville Kuopion turmabussin liikkeistä ennen onnettomuutta. Onnettomuuden taustalla on useita syitä, Otkes arvioi. Onnettomuus vaati neljä ihmishenkeä.
Neljä ihmistä kuoli ja useita loukkaantui, kun linja-auto kolaroi ja ajautui lopulta junaradalle Kuopiossa elokuussa.

Kuopion turmalinja-auton vauhti oli ollut liian suuri, kun linja-auto poistui moottoritien rampilta kohtalokkain seurauksin.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkaisi perjantaiaamuna välitiedotteen Kuopion elokuisen liikenneonnettomuuden tutkinnasta.

Neljä matkustajaa kuoli ja useita loukkaantui sen jälkeen, kun linja-auto törmäsi risteysalueella ja ajautui lopulta junaradalle elokuun lopussa. Otkes on saanut pääosin selvitettyä turmapäivän tapahtumien kulun.

Varsinainen tutkintaraportti valmistuu ensi vuonna.

Linja-auto ei juuri hiljentänyt

Elokuun 24:ntenä tapahtuneessa turmassa linja-auto lähestyi ramppia 90 kilometrin tuntinopeudella moottoritieltä, mutta rampilla vauhti oli päättynyt vain vähän.

Kuljettaja oli risteysalueelle saapuessaan havahtunut siihen, että hänen vauhtinsa oli liian suuri. Hänen ei onnistunut jarruttaa, joten kuljettaja oli kääntänyt rattia voimakkaasti oikealle välttääkseen törmäyksiä.

Kääntymistä yrittäessä linja-auton vauhti oli liian kova, jolloin auto törmäsi muihin henkilöautoihin.

Itä-Suomen poliisi tiedotti aikanaan, että turmapaikalla linja-auto osui viiteen kaikkiaan autoon. Lopulta linja-auto ajautui junaradan sillan läpi ja päätyi ilmalennon päätteeksi junaradalle.

– Nopeus risteysalueella oli vähintään 50 kilometriä tunnissa, mutta kaarrosjäljistä, törmäysjäljistä ja ilmalennon pituudesta päätellen mahdollisesti reilusti enemmän, Otkesin onnettomuustutkintatiedotteessa kerrotaan.

Turma-auton vauhti oli hidastunut ainoastaan rampin ylämäestä, auton sivuluisusta ja törmäyksistä johtuen.

Otkes: lyhyt ramppi

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan turman taustalla oli lukuisia tekijöitä. Turmaramppi oli lyhyt, puusto vaikeutti näkymiä ja kuljettajia opasti hidastamaan ainoastaan yksi taajamamerkki.

Lisäksi turma-auton kuljettajan vireystilaa laskivat lukuisat tekijät, muun muassa hänen terveydentilansa ja takana ollut raskas ajo. Autoa kuljetti vuonna 1951 syntynyt ylitorniolainen mies.

Poliisi tutkii juttua törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, törkeänä kuolemantuottamuksena ja törkeänä vammantuottamuksena.

Turma-autossa oli kuljettajan lisäksi kaikkiaan 20 matkustajaa. Kyydissä oli Ruotsin Kalixissa asuvia suomalaisia, jotka olivat matkalla Rauhalahden kylpylään.

19.10. kl 15.22. Päivitetty otsikko ja tutkintanimikkeet.

Fingerpori

comic

Uusimmat