Uutiset

Oulun kaupunki lanseeraa Mikko Salmen kehittelemän oman verk­ko­me­dian – Mun Oulu aikoo hakea Julkisen sanan neuvoston jäseneksi

Median tavoitteena on kirjoittaa kaupungin asioista uutispainotteisesti.
Mikko Salmi aloitti keväällä Oulun kaupungin viestintäjohtajana. Hänen johdollaan on valmisteltu kaupungin omaa verkkomediaa, joka julkaistaan ystävänpäivänä ensi vuoden helmikuussa. Kuva: Jarmo Kontiainen
Mikko Salmi aloitti keväällä Oulun kaupungin viestintäjohtajana. Hänen johdollaan on valmisteltu kaupungin omaa verkkomediaa, joka julkaistaan ystävänpäivänä ensi vuoden helmikuussa. Kuva: Jarmo Kontiainen

Oulun kaupunki lanseeraa oman Mun Oulu -nimisen kaupunkimediansa helmikuussa 2020. Ystävänpäivänä julkaistavan sivuston on tavoitteena olla ympäri vuorokauden päivittyvä uutispainotteinen verkkomedia.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Kaleva.

– Oulu on ensimmäinen suomalainen kaupunki, joka lähtee tällaiseen uudistukseen mukaan, kertoo kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi.

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan mukaan päätös kaupunkimedian perustamisesta tehtiin viranhaltijavalmistelulla eli käytännössä viestintäjohtaja Salmen päätöksellä.

– Hän mietti pyynnöstäni uusia avauksia ulkoiseen ja sisäiseen viestintään, tämä oli yksi niistä. Asia toki on esitelty kaupunginhallitukselle.

Median toiminta rahoitetaan kaupungin aikaisempaan tiedotuslehti Oulu-postiin budjetoiduilla rahoilla.

– Eli tapahtuu useamman kymmenien tuhansien eurojen uudelleensijoittaminen. Yritykset eivät ole mukana rahoittamassa tätä, ainakaan vielä, Salmi kertoo.

Media saa oman toimiston ja noin viisi työntekijää

Laajalan mukaan kaupungin asioihin keskittyvä Mun Oulu syntyi tarpeesta tuoda kaupunkia paremmin esiin sekä paikallisesti että valtakunnallisesti.

Media saa oman toimistonsa kaupunginhallituksen uusiin tiloihin. Toimitus pyörii noin viiden toimittajataustaisen kaupungin työntekijän voimin.

Paikallisasioiden lisäksi mediassa aiotaan julkaista muun muassa henkilöjuttuja, reportaaseja, kyselyitä, videoita sekä podcasteja ja blogeja. Kahden viimeisen tuotanto ulkoistetaan tunnetuille henkilöille, joilla on jokin kytkös Ouluun.

– Media saa myös oman applikaationsa, Salmi kertoo.

Salmen mukaan media aikoo sitoutua journalistien eettisiin ohjeisiin.

– Emme siis aio kirjoittaa kritiikittömästi, vaikka olemmekin markkinointihenkinen media.

Ohjeiden noudattamista vahtivan itsesäätelyelimen Julkisen sanan neuvoston (JSN) ratkaistavaksi jää, pääseekö kaupungin media neuvoston jäseneksi.

–  Jos pääsemme, voimme nimittää myös päätoimittajan, Salmi kertoo.

Uusimmat