Uutiset

Pelikauppias myy entistä enemmän t-paitoja, kun pelejä ostetaan hyllystä koko ajan vähemmän

Pelialan yrittäjän on vaikea hankkia elantoaan pelkällä pelien myynnillä. Oheistuotteiden kauppa käykin pelialan erikoisliikkeessä kuumana.

- Kesällä t-paidat myyvät hyvin. Pelihahmoihin liittyviä figuureja ja kahvimukeja menee tasaisesti, pelien erikoisliike Pelimiehen Oulun vastaava Niko Miettinen sanoo.

Siinä missä 90-luvulla liiketoiminnasta 90 prosenttia saattoi olla uusien pelien myyntiä, nykyään puolet liikevaihdosta saattaa tulla oheistuotemyynnistä, ja pelienkin myynnistä valtaosa on käytettyjen pelien kauppaa.

- Ilman oheistuotemyyntiä ei voisi olla kannattavaa liiketoimintaa – ei mitenkään, kolmella paikkakunnalla toimivan Pelimiehen toiminnasta vastaava Kalle Kemppainen sanoo.

Muutos näkyy myös tilastoissa. Videopelien myynti kivijalkakaupoissa vähenee kovaa vauhtia. Kun vuosikymmenen alussa suomalaiset maksoivat kaupoista kotiin kannettavista peleistä 92 miljoonaa euroa, vuonna 2015 niistä maksettiin enää 52 miljoonaa euroa.

Se ei silti tarkoita, että pelien suosio olisi Suomessa vähentynyt. Digitaalinen myynti on kasvanut samanaikaisesti, sitä ei vain tilastoida samaan tapaan kuin niin sanottujen fyysisten kappaleiden myyntiä.

-Arvio on, että kokonaismyynti oli viime vuonna noin 150–200 miljoonaa euroa. Se sisältää kaikki digitaaliset pelien ostot pelikonsoleihin, pc-puolelle ja mobiiliin, Neogames Finland ry:n johtaja Koopee Hiltunen sanoo.

Koko Suomen peliteollisuuden pelinkehityksen liikevaihto oli viime vuonna Neogamesin arvion mukaan noin 2,5 miljardia euroa, joten Suomen kymmenissä miljoonissa euroissa pyörivä liikevaihto vaikuttaa niiden talouteen lyhyellä aikavälillä varsin vähän

Asiasanat

Uusimmat