Uutiset Helsinki

Perussuomalaisten tilaama selvitys: Näiden puolueiden kannattajat maksavat eniten hallituksen ilmastotoimista, näille ne sen sijaan korvataan

Puheenjohtaja Jussi Halla-ahon mukaan hallituksen kaavailemat ilmastotoimet ovat vihreille ja vasemmistoliitolle poliittisesti ongelmattomia, koska lasku lankeaa muiden kuin niiden kannattajien maksettavaksi.
Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Pasi Holm (vas.), perussuomalaisten viestintävastaava Matti Putkonen ja puheenjohtaja Jussi Halla-aho kertoivat ilmastopolitiikkaa koskevasta selvityksestä torstaina puoluetoimistossa. Kuva: Joel Maisalmi
Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Pasi Holm (vas.), perussuomalaisten viestintävastaava Matti Putkonen ja puheenjohtaja Jussi Halla-aho kertoivat ilmastopolitiikkaa koskevasta selvityksestä torstaina puoluetoimistossa. Kuva: Joel Maisalmi

Perussuomalaiset julkistivat torstaina Taloustutkimuksella teettämänsä selvityksen siitä, ketkä joutuvat hallituksen ilmastopolitiikan maksumieheksi, kun asumiskulut ja työmatkakulut kasvavat.

Taloustutkimuksen tutkimusjohtajan Pasi Holmin mukaan autolla pitkiä työ- tai opiskelumatkoja ajavat ja 1960–1980 -luvulla rakennetussa omakotitalossa asuvat ovat joutumassa maksamaan kaikkein kalleimman hinnan hallituksen ajamista ilmastotoimista. Helpoimmalla näyttävät pääsevän kerrostaloissa asuvat, jotka eivät käytä autoa työmatkoihinsa.

Holm veti selvityksessä yhteen tulot, työ- ja opiskelumatkaliikkumisen sekä asumismuodon ja puoluekannatuksen.

– Niissä, jotka autoilevat työ- tai opiskelumatkansa ja asuvat omakotitalossa, on paljon kokoomuksen, keskustan ja perussuomalaisten kannattajia, ja myös sdp:llä on heitä iso osa. Näiden puolueiden kannattajat joutuvat ilmastotoimien maksumiehiksi.

– Vihreillä ja vasemmistoliitolla on iso kannatus niiden joukossa, jotka kulkevat työ- tai opiskelumatkansa joukkoliikenteellä, pyörällä tai kävellen ja jotka asuvat kerrostalossa. He eivät juurikaan joudu maksumiehiksi, Holm sanoi.

Hallituksen tavoitteena on alentaa pienituloisten tuloverotusta, jotta ilmastonmuutoksen torjunnalla perustellut verojen ja maksujen korotukset eivät kohdistuisi epäoikeudenmukaisesti.

Verojen ja maksujen nousua on Holmin mukaan kuitenkin mahdotonta kompensoida niin, että se kohdistuisi esimerkiksi vain autolla kulkeviin, jos käytetään pienituloisten tuloveroasteikon kevennystä, ansiotulovähennyksen kasvattamista tai perusvähennyksen nostamista.

– Jos alennetaan pienituloisten tuloverotusta niin, ettei sitä tehdä työmatkakuluvähennyksen nostamisen kautta, tuloveron alennuksesta puolet menee niille, jotka pyöräilevät tai käyttävät joukkoliikennettä ja jotka asuvat kerrostalossa. Vain noin 17–39 prosenttia kohdistuu niille, jotka maksavat ilmastonmuutoksen hillinnästä, Holm sanoi.

Heille ilmastotoimet ovat ongelmattomia

Perussuomalaisten puheenjohtajan Jussi Halla-ahon mukaan Taloustutkimuksen selvitys avaa hyvin hallituksen punavihreää ilmastopolitiikkaa.

– Ilmastotalkoiden lasku lankeaa ihmisille, jotka ovat tyypillisesti perussuomalaisten, keskustan, kokoomuksen ja suurelta osin myös sosiaalidemokraattien äänestäjiä. Lisälasku kompensoidaan ihmisille, jotka ovat tyypillisesti vihreiden ja vasemmistoliiton äänestäjiä.

Tässä mielessä hallituksen ilmastopolitiikka on Halla-ahon mukaan rationaalista (järkiperäistä) vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajille, mutta epärationaalista ennen kaikkea keskustan kannattajille.

– Vihreille ja vasemmistolle hallituksen kaavailemat ilmastotoimet ovat poliittisesti ongelmattomia, koska lasku lankeaa muiden kuin niiden kannattajien maksettavaksi.

Suhteellisuudentaju tarpeen

Halla-ahon mukaan perussuomalaiset hyväksyvät lähtökohdan, että ilmasto lämpenee ja että se liittyy ihmisten toimintaan.

– Me hyväksymme myös sen, että Suomen tulee tehdä oma osuutensa. Sen sijaan peräänkuulutamme suhteellisuuden tajua. Ilmakehä ja ilmasto on globaali, eikä se tunnista valtioiden rajoja.

– Samalla, kun Suomi kiristää ruuvia ja omalla kohdallaan ja keksii itselleen yhä mielipuolisempia päästötavoitteita, suuret saastuttajat, kuten Kiina ja Intia vain lisäävät omaa kivihiilikapasiteettiaan.

Halla-ahon mukaan Suomen hallituksen suuruudenhullut kansalliset ilmastotavoitteet ovat paitsi epäoikeudenmukaisia, myös ilmaston kannalta merkityksettömiä.

– Itse asiassa ne pahentavat tilannetta epäsuorasti. Energiakustannusten nostaminen, samoin kuin metsäteollisuuden toiminnan vaikeuttaminen, ajavat teollisuutta sinne, missä se saastuttaa kaikkein eniten.

Halla-ahon mielestä päättäjien on ilmastopolitiikassa edistettävä Suomen ja suomalaisten etua.

– Kansallinen itsekkyys ei todellisuudessa ole ristiriidassa ilmastotavoitteiden kanssa. Taloudellisesti hyvinvoiva Suomi ja menestyvä teollisuus pystyy investoimaan puhtaaseen teknologiaan ja viemään sitä myös ulkomaille.

Poimintoja

Noin kolmannes kyselyyn vastanneista suomalaisista ei ole halukas maksamaan ilmastonmuutoksen hillitsemisestä. Heistä 41 prosenttia käyttää päivittäisillä matkoillaan autoa ja asuu omakotitalossa.

Työssäkäyvistä tai opiskelevista perussuomalaisten kannattajista 40 prosenttia ajaa päivittäisen matkansa autolla ja asuu omakotitalossa.

Noin viidennes kaikista vastaajista on halukas maksamaan ilmastonmuutoksesta 5 prosenttia tai enemmän kotitaloutensa bruttovuosituloista. Heistä 46 prosenttia asuu kerrostalossa eikä käytä autoa.

Työssäkäyvistä tai opiskelevista vihreiden kannattajista 54 prosenttia ei aja päivittäistä työ- tai opiskelumatkaansa autolla ja he asuvat kerrostalossa.

Fingerpori

comic

Näkoislehti

22.2.2020

Uusimmat