Uutiset

Pesänhoitajalta tylyt terveiset Anttilan verkkokaupan asiakkaille

Helsinki

Anttilan konkurssipesän pesänhoitaja, asianajaja Mikko Tiilikka tyrmää tulkinnan, jonka mukaan verkkokaupasta ostetut ja lajitellut tuotteet voitaisiin tulkita sivullisen omaisuudeksi.

Lännen Media kertoi aiemmin päivällä, että konkurssilaista löytyy pykälä sivullisen omaisuudesta, jonka voidaan mahdollisesti tulkita tarkoittavan sitä, että konkurssipesän pitäisi sittenkin luovuttaa jo maksetut ja lajitellut tuotteet asiakkaille.

Konkurssiasiamies Helena Kontkanen sanoi, että sivullisen omaisuudeksi voidaan tulkita tuote, joka on siirtynyt ostajan omistukseen. Kontkasen mukaan on tulkinnanvaraista, voidaanko maksettu ja noutopisteeseen lajiteltu tuote tulkita ostajan omaisuudeksi.

Pesänhoitaja Tiilikalla on tähän selvä näkemys: ei voida.

– Tuotteet, jotka ovat vielä noutamatta, niiden omistus on edelleen Anttilalla. Omistus ei ole siirtynyt kuluttajalle, vaikka tuotteet olisi maksettu. Ennakkomaksu jää konkurssipesään ja konkurssipesä ei ole oikeutettu luovuttamaan tuotteita ostajalle.

Omistusoikeus siis kuuluu Anttilalle, vaikka tuote on maksettu ja lajiteltu asiakkaan nimiin ja se makaa tavaratalon noutopisteessä?

– Kyllä. Kuluttajasuojalain mukaan luovutus tapahtuu siinä vaiheessa, kun tavara luovutetaan kuluttajalle. Kyse ei ole sivullisen omaisuudesta, koska omistusoikeus ei ole tällöin siirtynyt.

Entä, jos asiakas on jo maksanut ja saanut tuotteensa, mutta palauttanut sen teille 14 päivän palautusoikeuden turvin. Saako kuluttaja palauttamaansa tuotetta enää takaisin, jos se ehtinyt teille asti?

– Tällaisessa tapauksessa palautettu tuote katsotaan sivullisen omaisuudeksi, eli palautetut tuotteet voi tulla noutamaan.

Miksi osa Anttilan verkkokaupan asiakkaista on saanut tuotteensa ja toiset eivät, vaikka he ovat sanoneet tehneensä tilauksensa samana päivänä (viime sunnuntaina)?

– Niihin tilauksiin, jotka ovat ehtineet matkaan, niihin ei ole puututtu.

Onko Anttilalle löytynyt ostajaehdokkaita?

– Kiinnostusta on ollut. Sen enempää en voi valitettavasti asiasta tässä vaiheessa kertoa.

Puhuitte eilen, että tavarataloja ehkä pidetään kiinni jonkin aikaa. Aiotaanko näin toimia, ja jos, niin miksi?

– Tavaratalot ovat olleet keskeytyksettä auki aukioloaikojen puitteissa. Vahinkojen välttämiseksi tavanomaisesti tehtävää päivän, parin kiinnioloaikaa ei ole tarvittu, kun täällä on niin hyvät järjestelmät käytössä. Tavaroiden inventointi on yksi syy, miksi kauppa voitaisiin laittaa kiinni.

Anttila irtisanoo kaikki lähes 1 300 työntekijäänsä. Kuinka paljon töitä aiotaan tarjota konkurssipesän realisointia, eli varastojen tyhjennysmyyntiä varten?

– Työntekijöiden työsopimuksia uusitaan niiden osalta, joiden työpanosta tarvitaan. Jos tavaratalot ovat auki, niin töitä on edelleen paljon tarjolla.

Asiasanat

Uusimmat