Uutiset

Pohjois-Korean ampumat ohjukset liikkuvat nopeasti, mutta niin lentokoneetkin

Pohjois-Korean ilman etukäteisvaroitusta tekemät ohjuskokeet ovat jo aiemmin herättäneet kysymyksiä niiden lentoliikenteelle mahdollisesti aiheuttamasta vaarasta.

Viimeksi elokuun alussa Air Francen matkustajakone lensi Japanin itäpuolella paikasta, johon pohjoiskorealaisten ampuma ohjus syöksyi mereen vain muutamia minuutteja myöhemmin. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen varoitti viimeksi toukokuulla maan lentoyhtiöitä Pohjois-Korean itärannikon läheisyydessä lentämisestä. Varoitus on toistaiseksi voimassa ensi vuoden toukokuuhun asti.

Tuoreimmat, maan ampumat ballistiset ohjukset nousevat satojen kilometrien korkeuteen, mutta periaatteessa ne voisivat aivan tahattomasti (kyseessähän evät ole mitkään it-ohjukset) osua lentoliikenteeseen syöksyessään maata kohti. Ohjuksilla on kyky lentää Japanin yli Tyyneenmereen.

Suuret matkustajakoneet lentävät korkeimmillaan noin 13-14 kilometrin korkeudessa ja tietyt liikesuihkut tätäkin ylempänä. Jotkin sotilaskoneet nousevat tietyissä tilanteissa yli 20 kilometriin.

Mahdollisen törmäyksen todennäköisyys on kuitenkin hyvin pieni, sillä niin ohjukset kuin lentokoneetkin ovat kooltaan pieniä ja Tyynimeri hyvin suuri. Lisäksi matkustajakoneetkin liikkuvat sangen nopeasti: Air Francen tapauksessa mainittu viisi minuuttia saattaa kuulostaa aika pieneltä ajalta, mutta esimerkiksi noin 850 kilometrin tuntinopeudella (hyvin tyypillinen matkalentonopeus) lentävä suihkukone kulkee yli 230 metriä sekunnissa. Minuutissa se ehtii siis vajaan neljäntoista ja viidessä minuutissa 69 kilometrin päähän, mikä kannattaakin muistaa täysosumien mahdollisuuksia pohtiessa.

Finnairin matkustajalentoihin Pohjois-Korean toiminta ei ole toistaiseksi vaikuttanut. Media-asioista vastaavan johtajan Päivyt Tallqvistin mukaan Finnair lentää kaukolentonsa esimerkiksi Japaniin aivan normaalisti kuten muutkin lentoyhtiöt.

-Luonnollisesti seuraamme jatkuvasti tilannetta, ja meillä on valmiudet muuttaa lentoreittejä tarpeen mukaan, Tallqvist toteaa.

Tallqvistin mukaan Finnairin lennot suunnitellaan aina etukäteen, ja on normaalia, että reittejä muutetaan esimerkiksi huonon sään vuoksi.

Asiasanat

Uusimmat