Uutiset

Pohjoismaiden suurinta LNG-terminaalia aletaan täyttää kaasulla Torniossa – "Historiallinen hetki"

Tornioon rakennettua Pohjoismaiden suurinta LNG-terminaalia aletaan täyttää nesteytetyllä maakaasulla. Skangasin kaasutankkeri Coral Energy tuo ensimmäisen kaasulastin Perämerelle viikonloppuna.

-Tämä on historiallinen hetki, kun ensimmäinen LNG-toimitus saapuu Pohjois-Suomeen. LNG:n avulla saavutetaan merkittäviä päästövähennyksiä ja varmistetaan samalla suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvyn säilyminen, kuvailee Skangasin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo Manga LNG:n tiedotteessa.

Manga LNG:n terminaali on Outokummun, SSAB:n, Skangasin ja EPV Energian yhteishanke. Tornion terminaalin rakentaminen on maksanut yhteensä 110 miljoonaa euroa.

-Rakennustöiden osalta terminaali valmistui elokuun lopussa. Tästä kun ensimmäinen kaasulaiva tulee, alkaa varsinainen käyttöönotto, kertoo Manga LNG:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen.

Tornion LNG-terminaalista ryhdytään jakelemaan kaasua teollisuudelle, kaivoksille, merenkulkuun ja raskaaseen liikenteeseen Pohjois-Suomessa, -Ruotsissa ja -Norjassa.

Outokummun Tornion terästehtaalla nesteytetyllä maakaasulla korvataan propaanin käyttöä.

-Tuotantokustannuksemme pienenevät vakaampien energianhintojen myötä. Tavoitteenamme on vuoteen 2020 mennessä edelleen vähentää suoria hiilidioksidipäästöjämme, ja siirtyminen nesteytetyn maakaasun käyttöön tukee tavoitetta erinomaisesti, Outokummun Tornion tehtaiden johtaja Martti Sassi kertoo Manga LNG:n tiedotteessa.

Kaupalliset kaasutoimitukset aloitetaan ensi kesänä.

Nesteytetyn
maakaasun merkitys on kasvussa. Sitä voidaan tuoda laivoilla mistä päin maailmaa tahansa, joten se parantaa energian huoltovarmuutta.

Merenkulussa ja raskaassa liikenteessä kaasun odotetaan yleistyvän ja korvaavan saastuttavampia polttoaineita. LNG:n joukossa on myös mahdollista jaella kotimaassa valmistettua biokaasua.

Viime talvena Perämerellä alkoi operoida Suomen uusin jäänmurtaja Polaris, joka on kaasukäyttöinen.

-Polariksesta tulee varmaankin ensimmäinen alus, joka alkaa käyttämään meidän bunkrauspalveluitamme. Torniossa se pystyy tankkaamaan suoraan säiliöstä, mutta sitä voidaan tankata myös esimerkiksi Kemissä tai Oulussa säiliöautosta, Kolehmainen kertoo.

Tornion LNG-terminaalin on rakentanut Wärtsilä. Rakennustöihin on osallistunut 1 400 henkilöä ja sen arvioitu työllistämisvaikutus on ollut 320 henkilötyövuotta. Rakennustyöt sujuivat aikataulussa ja ilman ainoatakaan poissaoloon johtanutta tapaturmaa.

Terminaaliin syntyy seitsemän pysyvää työpaikkaa, minkä lisäksi noin 30 ihmistä työllistyy välillisesti.

Tornion terminaali vetää 50 000 kuutiota kaasua. Sen täyttäminen kokonaan vaatii 160-metrisen Coral Energyn kokoiselta tankkerilta kolme reissua Perämerelle.

Kun Tornion terminaali pääsee täyteen kaupalliseen käyttöön, sinne tuodaan kaasua laivalla parin viikon välein. Suomen ensimmäinen LNG-terminaali valmistui Poriin viime vuonna.

Asiasanat

Uusimmat