Uutiset

Poliisi onnistui paikkaamaan liikennevalvonnan leikkaukset uuden teknologian avulla

Poliisin toimintaan kohdistuneet säästöt näkyvät myös liikennevalvonnassa.

Ennen vuoden 2013 lopussa tapahtunutta liikkuvan poliisin lakkauttamista liikennevalvontaan käytettiin vuosittain hieman alle 600 henkilötyövuotta poliisin työaikaa. Viime vuonna luku oli enää reilut 500 henkilötyövuotta.

Vähennys ei johdu liikkuvan poliisin lakkauttamisesta, vaan siitä, että poliisien määrää on vähennetty kymmenesosalla ja poliisin voimavaroja on täytynyt kohdistaa sisäisesti muihin tehtäviin.

-Liikennevalvonnan resursseista suurin piirtein 15 prosenttia on jouduttu viimeisen neljän vuoden aikana siirtämään toisiin tehtäviin, tai resurssi on kokonaan hävinnyt, sanoo poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen.

 

Resurssien vähentymistä on kuitenkin pystytty paikkaamaan uuden tekniikan avulla, Poliisihallituksessa liikenneturvallisuuden vastuualuetta johtava Holopainen kertoo. Toimintatapojen muutos näkyy esimerkiksi perinteisten liikenneratsioiden vähenemisenä.

-Aikaisemmin liikennevalvonnassa hyvin yleinen tapa oli, että pannaan tie poikki, siinä on tutka, ja katsotaan kaikilta ajokortit ja rekisteriotteet ja puhallutetaan, Holopainen kuvailee.

Nykyään valvontaa kohdistetaan niihin ajoneuvoihin, joissa poliisi arvioi todennäköisimmin olevan jotain pielessä. Poliisi seuloo tarkastettavat ajoneuvot muun liikenteen seasta partioautossa olevan rekisterikilpien lukulaitteen avulla.

Esimerkiksi raskaassa liikenteessä kohdennettu valvonta kantaa Holopaisen mukaan hedelmää. Aiemmin, kun ratsiassa pysäytettiin kaikki rekat, joka kymmenennestä löytyi huomautettavaa. Nyt tien sivuun seulotaan juuri niitä rekkoja, joissa arvioidaan todennäköisimmin olevan ongelmia. Holopaisen mukaan huomautettavaa löytyykin joka kolmannessa tarkastuksessa.

Ylinopeuksissa avuksi ovat tulleet peltipoliisit. Automaattisten liikennekameroiden määrää aiotaan kasvattaa lähivuosina yli kaksinkertaiseksi nykyisestä.

Teknologian kehittyminen avaa koko ajan uusia mahdollisuuksia. Lännen Media kertoi viime syksynä, että Poliisihallituksessa pohditaan jo dronien eli miehittämättömien ilma-alustenkin käyttöä liikennevalvonnassa.

 

Uudet toimintatavat ovat parantaneet poliisin liikennevalvonnan tehoa niin, että suoritteiden määrä on pysynyt osapuilleen ennallaan. Viime vuonna poliisille kirjattiin yli 1,8 miljoonaa liikennevalvonnan suoritetta, minkä päälle tuli yli puoli miljoonaa automaattivalvonnan suoritetta.

Poliisin liikennevalvonnan suoritteiden kokonaismäärä on pysynyt osapuilleen ennallaan, vaikka valvontaan käytettyjen henkilötyövuosien määrä on vähentynyt.

-Liikennevalvonnan suoritemäärissä poljetaan tavallaan paikallaan, mutta se on aivan hyvä tulos resurssien ja tuottavuuden näkökulmasta, Holopainen sanoo.

 

Liikkuvan poliisin perinneyhdistys esitti joulukuussa oman valvontayksikön perustamista raskaan liikenteen valvontaan. Perinneyhdistys yhdistäisi poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen raskaan liikenteen valvojat omaan organisaatioonsa. Ehdotus vaatisi kuitenkin toteutuakseen lakimuutoksia. Sellaisia ei ole vireillä eikä suunnitteillakaan.

 

Asiasanat

Fingerpori

comic

Uusimmat