Uutiset

Raaseporin junaturma on synkin vuosiin – rauhanajan pahin turma on sattunut Kalvolassa

Raaseporin neljä henkeä vaatinut tasoristeysonnettomuus on pahin junaturma Suomessa yli 15 vuoteen. Kärkölässä kuoli vuonna 2001 viisi ihmistä, kun pikajuna ja henkilöauto törmäsivät alikulkukäytävässä.

Kärkölässä juna törmäsi keskelle henkilöautoa, ja kaikki autossa olleet kuolivat heti. Junan matkustajista kukaan ei loukkaantunut. Onnettomuusautoa ajanut mies oli huumausaineiden vaikutuksen alaisena. Hänen verestään löytyi amfetamiinia.

Viimeisin junaliikenteen suuronnettomuus tapahtui Jyväskylässä vuonna 1998, kun Turusta Pieksämäelle matkalla ollut pikajuna suistui kiskoilta Jyväskylän ratapihalla.

Jyväskylän onnettomuudessa sai surmansa veturinkuljettaja ja yhdeksän matkustajaa. Turmassa loukkaantui peräti 94 ihmistä, kun junassa oli noin 300 matkustajaa. Aineelliset vahingot olivat 22 miljoonaa markkaa eli noin 4,5 miljoonaa euroa.

Tutkimuksissa selvisi, että junaa ohjannut veturinlämmittäjä luuli ajavansa junan suoraan ratapihan ykköslaiturille. Reittiä oli kuitenkin muutettu vuotta aikaisemmin kolmosraiteelle.

1990-luvulla Suomessa tapahtui myös toinen tuhoisa junaonnettomuus Tuusulan Jokelassa. Oulusta Helsinkiin matkalla ollut pikajuna suistui kiskoilta huhtikuussa 1996.

Veturi kääntyi tulosuuntaansa kaatuen ratapenkereelle, ja kaksi junan vaunusta murskautui ratapenkereelle ja kaksi putosi kiskoilta. Onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä, ja lisäksi 75 sai eriasteisia vammoja.

Valtioneuvosto asetti suuronnettomuuden tutkintalautakunnan tutkimaan Jokelan junaturmaa. Onnettomuuden pääsyy oli se, että veturinkuljettaja ajoi sankassa suvussa erittäin suurella ylinopeudella sivulle johtavaan vaihteeseen.

Rauhanajan pahin junaturma tapahtui Kalvolassa

Pahin rauhanajan turma tapahtui Kanta-Hämeessä Kalvolan Kuurilassa vuonna 1957. Onnettomuudessa kuoli 26 ihmistä ja 50 loukkaantui.

Onnettomuus tapahtui aamulla lähellä Kuurilan rautatieasemaa, kun pohjoiseen matkalla ollut moottoripikajuna ja etelään matkalla ollut yöpikajuna törmäsivät toisiinsa. Junaturman syynä oli inhimillinen erehdys.

Eniten kuolonuhreja Suomessa vaatinut junaturma tapahtui sota-aikana Turengissa maaliskuussa 1940, kun 39 ihmistä kuoli. Myös tässä onnettomuudessa törmäsi kaksi junaa. Toisessa junassa oli sotilaita ja hevosia, toinen junista oli tavarajuna. Onnettomuuden syynä oli Harvialan rautatieasemalla junanlähettäjänä toimineen rautatievirkamiesharjoittelijan virhe.

Suomessa junaliikenteessä on sattunut myös viime vuosina useita onnettomuuksia, joissa on ollut suuren tragedian ainekset.

Pohjois-Pohjanmaalla Pyhäjärvellä sattui elokuussa 2016 vakava junaonnettomuus, josta selvittiin ihmeen kaupalla ilman suurempia henkilövahinkoja. Tavarankuljetusjuna peruutti alhaisella nopeudella kohti Pyhäjärven kaivosta, kun samaan aikaan Ruotasen suunnasta lähestyi henkilöauto.

Junan vaunun puskin osui auton oikeaan kylkeen, ja auto tarttui lopulta junan vaunuun kiinni. Auto ja nainen raahautuivat junan mukana noin 150 metrin matkan ennen kuin junan vauhti pysähtyi. Auton kuljettaja selvisi kolarista lievin vammoin, vaikka hänen autonsa romuttui täysin.

Elokuussa 2016 kolisi taas, kun Kemistä tullut tavarajuna törmäsi rajusti ratapihalla tyhjillään seisseisiin venäläisiin malmivaunuihin Oulussa.

Törmäyksen seurauksena ilman lastia liikkeellä olleen junan veturi sekä kolme ratapihalla siirtoa odottaneista malmivaunuista suistuivat raiteilta. Onnettomuudessa selvittiin säikähdyksellä, sillä ilman lastia liikkeellä olleen junan kuljettaja loukkaantui lievästi.

Juna törmäsi rautatieaseman seinään Helsingissä

Kokemäellä tapahtui helmikuussa 2015 tavarajunan ja traktoridumpperin välinen tasoristeysonnettomuus. Kumpikin kuljettaja loukkaantui vakavasti. Veturille ja dumpperille koitui yhteensä noin 700 000 euron vahingot.

Vuonna 2013 Sastamalassa Vammalan ratapihalla kiskolta suistui 13 vaunua, joista kaksi kaatui pahemmin. Juna oli katkennut, ja sen vaunuja oli Varikonkadun sillan molemmin puolin. Junan suistumisen syynä oli vaihteen kääntyminen junan alla. Onnettomuudessa ei tapahtunut henkilövahinkoja.

Tavarajuna törmäsi Poriin matkalla olleen avustettavan tavarajunan perään Nokialla helmikuussa 2011. Avustamaan tulleen junan veturinkuljettaja menehtyi onnettomuudessa. Toisen junan perään törmännyt veturi ja yksi tavaravaunu vaurioituivat niin pahoin, että ne jouduttiin romuttamaan.

Tammikuussa 2010 junasta irronneet Intercity-vaunut törmäsivät Helsingin rautatieaseman seinään. Junassa oli tapahtumahetkellä vain kolme henkilökunnan jäsentä, joista yhden käsi loukkaantui lievästi. Työntekijät ehtivät heittäytyä viimeisen vaunun lattialle mahdollisimman kauas törmäyspäästä.

Lähde: Onnettomuustutkintakeskus

Asiasanat

Uusimmat