Uutiset

Raaseporin turmaristeys avattaneen -liikenneviraston tavoitteena ei ole lopullinen sulkeminen

Liikennevirasto selvittää parhaillaan, mitä toimenpiteitä tarvitaan, että Raaseporin Skogbyn tasoristeys voidaan avata uudelleen liikenteelle.

Raaseporin tasoristeyksessä tapahtui lokakuussa neljän ihmisen kuolemaan johtanut onnettomuus, kun henkilöjuna törmäsi Puolustusvoimien miehistönkuljetusautoon.

-Liikennevirasto tutkii ensisijaisesti tasoristeyksen turvallisuuden parantamista, että se voidaan avata uudelleen liikenteelle, Liikenneviraston rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen sanoo.

Hän ei osaa vielä arvioida, milloin Skogbyn tasoristeys voisi olla taas liikenteen käytössä. Korvaavat kulkuyhteydet kulkevat tällä hetkellä Leksvallin sekä Skogbyn seisakkeen tasoristeyksien kautta.

Liikennevirasto sulki viime torstaina toistaiseksi Raaseporin Skogbyn tasoristeyksen. Syynä oli sen välitön vaara turvallisuudelle. Päätöksen perusteena oli myös Onnettomuustutkintakeskuksen keskiviikkona tekemä onnettomuusuhkailmoitus.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tasoristeys on suljettava välittömästi liikenteeltä, kunnes sen olosuhteita on parannettu.

Puomit ja tielinjaukset puntarissa

Tuomisen mukaan Liikennevirasto tutkii useita vaihtoehtoja Raaseporin Skogbyn tasoristeyksen turvallisuuden parantamiseksi.

Liikennevirasto selvittää, voidaanko Leksvallintien linjausta muuttaa siten, että tie ja junarata kohtaisivat suorassa kulmassa. Tällöin autoilijoiden ei tarvitsisi vilkuilla taaksepäin.

Liikennevirasto tutkii myös, voidaanko näkyvyyttä junaradalle pidentää esimerkiksi poistamalla mahdollisia esteitä. Tuomisen mukaan yksi vaihtoehto on varoituslaitteiston hankkiminen Raaseporin tasoristeykseen.

-Myös korvaavien tieratkaisujen mahdollisuutta selvitetään. Raskain ratkaisu on alikulun tai sillan rakentaminen tasoristeyksen yhteyteen, mutta se on Raaseporissa viimeisin vaihtoehto.

Tuomisen mukaan tasoristeyksiä on suljettu paljon Suomessa historian saatossa ja korvattu tieyhteyksillä. Pellolta toiselle johtavia tasoristeyksiä on saatu poistettua, kun maanviljelijät ovat suostuneet vapaaehtoisiin maanomistusjärjestelyihin.

Liikennevirasto paljon vartijana

Liikennevirasto seuraa koko ajan tasoristeysten turvallisuustilannetta. Tuomisen mukaan Liikennevirasto tarkastelee tasoristeysten turvallisuuden parantamista priorisoiden turvallisuuskriittisimpiä tasoristeyksiä. Viraston seitsemänportaisen asteikon mukaan vartioimattomat 7 luokan risteykset ovat turvattomampia.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi ei halua ottaa kantaa siihen, mitä Raaseporin tasoristeykselle pitäisi tehdä. Liikennevirasto ratkaisee, poistetaanko tasoristeys kokonaan käytöstä vai parannetaanko sitä teknisesti.

-Se on ihan turhaa, että me rupeaisimme neuvomaan infrastruktuurin haltijoita.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijat havaitsivat Skogbyn tasoristeyksen olevan erityisen vaarallinen. Tutkinnassa todettiin, että näkömatka paikalla on heikko eikä se ole junan kulkunopeuteen suhteutettuna riittävä.

-Tuosta suunnasta, mistä onnettomuusauto tuli on todella hankalaa, jos ei käytännössä mahdotonta havaita junaa, Nurmi sanoo.

Oikaisu 22.11.2017 kello 17.23. Juttuun on vaihdettu oikea kuva Raaseporin Skogbyn turmaristeyksestä. Alkuperäisessä jutussa oli kuva toisesta Raaseporin tasoristeyksestä.

Asiasanat

Uusimmat