Uutiset

Raiteilla on kulkenut tällä viikolla ennätyskokoisia puukuormia – uuden veturin vetämä juna on lähes 600 metrin pituinen

Kova raakapuun kysyntä, jättirekkojen tuleminen ja hiilijalanjäljen kutistaminen saavat tehostamaan puukuljetuksia myös raideliikenteessä. Tulevaisuudessa vaunujen kuorma voi vielä kasvaa, kunhan asiaa on tutkittu tarpeeksi.
Raakapuun kuljetusjuna on ollut jo tähän asti vaikuttava näky ylittäessään Ounaskosken rautatiesiltaa Rovaniemellä. Uuden veturin myötä vaunujen määrä on kasvanut 22 vaunusta 27 vaunuun. Kuva: Pekka Aho

Kemijärven ja Kemin rataosuudella on maanantaista asti kulkenut raakapuuta kerralla enemmän kuin koskaan aiemmin.

Uuden Vectron-sähköveturin vetämänä raiteilla on mahdollista kuljettaa 2 500 tonnin puukuormaa. Tämä tarkoittaa reilun parinkymmenen jättirekan kuormallista kerralla. Vaunuja uuden veturin perään saa viisi lisää, eli kaikkiaan 27. Se on 500 tonnin lisäys kuormaan.

VR Transpoint panostaa raakapuiden kuljetukseen 80 uuden veturin lisäksi lisäämällä raakapuuvaunujen määrää. Sama junamäärä kuljettaa nyt 23 prosenttia enemmän puuta kuin aiemmin.

– Raakapuuliikenne on meille erittäin tärkeää, sillä noin kolmannes liikenteestämme on raakapuuta. Eri kuljetusmuotojen välinen kilpailu kovenee ja uusia tehokkaita ratkaisuja tarvitaan. Junakoon kasvu tuo tehokkuutta kuljetuksiin. Pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa samalla junamäärällä tai ajamaan vähemmän junia saman puumäärän kuljettamiseksi. Uusien veturien myötä entistä suurempi osa tavaraliikenteestä voidaan hoitaa ympäristöystävällisellä ja energiatehokkaalla sähkövedolla, VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

Kilpailu onkin kiristymässä, sillä Liikenneviraston raportissa vuodelta 2017 arvioidaan pitkien ja raskaiden yhdistelmien laajemman käyttöönoton vähentävän raakapuun kuljetuksia raiteilla noin 2 miljoonaa kuutiota vuodessa.

Hinta ratkaisee puukuljetukset, hiilijalanjäljelläkin painoarvoa

Metsähallituksen Metsätalous Oy:n kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen kertoo, että liikenteen päästöjen osuus Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes ja siitä tieliikenteen osuus noin 90 prosenttia.

Raideliikenteen osuus liikenteen päästöistä on vain prosentin verran. Tieliikenteessä puolestaan hieman vajaat 40 prosenttia aiheutuu raskaasta tavaraliikenteestä.

Ympäristöystävällisyyden lisäksi metsätalouden toimijoiden vaakakupissa painaa logistiikkaa mietittäessä taloudellisuus.

– Pitkät junat ja tulevaisuudessa ehkä myös leveämmät puutavaravaunut mahdollistavat kuljetuskertojen harventamisen. Rautatiekuljetukset ovat meille etenkin Lapissa merkittävä puunkuljetusmuoto, jonka kehittämiseen panostamme, kertoo Metsähallitus Metsätalous Oy:n asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen.

Kääriäinen toteaa, että eurot ovat isossa roolissa kuljetuksia järjestettäessä, mutta jos valittavana on kaksi lähes samanhintaista vaihtoehtoa, valitaan aina vihreämpi.

Tulevaisuudessa kuorma voi kasvaa

Raakapuukuljetuksia raiteilla tehostaa myös suoraviivaisempi kuljetusketju ilman välikäsittelyjä. Lapissa raakapuujuna liikkuu edestakaisin raakapuuterminaalin ja tehtaan välillä. Uuden veturin liikuttama junakokonaisuus tarvitsee vain yhden henkilön ohjaamaan sitä.

Tulevaisuudessa on tarkoitus lisätä kuormaa. Tero Kosonen kertoo, että parhaillaan testataan vaunujen kapasiteetin kasvattamista.

Junan pituuden kasvattamista rajoittaa muun muassa se, että sen on mahduttava siirtymään sivuraiteelle, kun vastaan tulee junaliikennettä. Lainsäädäntö rajoittaa myös kuorman koon kasvattamista.

Jos akselipaino rautateillä kasvaa, se vaatii myös muutoksia ratalinjaan. Heikki Kääriäisen mukaan esimerkiksi länsirata on heikossa kunnossa ja vaatisi investointeja.

– Kontiomäki–Oulu -väli on hyvin ruuhkainen, eikä sille tahdo mahtua lisää junakuljetuksia, Ari Siekkinen tietää.

Uusimmat