Uutiset

Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet ovat elinkaarensa päässä, ja nyt 25 vuotta palvelleille koneille pitäisi löytää seuraaja – Dornier 228 on pelastanut ihmisiä Välimereltä ja estänyt öljytuhoja

Rajavartiolaitos pyrkii uusimaan valvontalentokoneensa vuoteen 2025 mennessä. Rajavartiolaitos kertoi mediatilaisuudessa perjantaina, kuinka koneet aiotaan korvata.
Dornier 228 -valvontakoneiden uusiminen maksaisi kokonaisuudessaan noin 60 miljoonaa euroa. Kuva: Arttu Laitala
Dornier 228 -valvontakoneiden uusiminen maksaisi kokonaisuudessaan noin 60 miljoonaa euroa. Kuva: Arttu Laitala

Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet vanhenevat kovaa vauhtia. Rajavartiolaitoksella on tällä hetkellä käynnissä hanke, jonka tavoitteena on korvata kaksi Dornier 228 -valvontalentokonetta vuoteen 2025 mennessä.

– Nykyiset valvontakoneet ovat tulleet elinkaarensa päähän. Tämä tarkoittaa, että niiden käytön keskeytysajat kasvavat ja niiden ylläpitokustannukset kasvavat. Koneiden peruskorjaaminen ei ole enää järkevää, sillä valvontakoneiden tehtävien nykyiset painotukset asettavat teknisiä tarpeita, joita ei näihin koneisiin ole enää mahdollista rakentaa, hankejohtajana toimiva prikaatinkenraali Jari Tolppanen kertoo Rajavartiolaitoksen tiedotustilaisuudessa perjantaina.

Valvontakoneiden uudistamisen MVX-hanke käynnistettiin vuonna 2019. Koneiden uusiminen on Sanna Marinin hallitusohjelman mukainen hanke. Parhaillaan on käynnissä tietopyyntömenettely. Tiedotteen mukaan rajavartiolaitokselle ei ole osoitettu vielä valtion talousarviossa tilausvaltuutta koneiden hankintaan.

– Rajavartiolaitos on esittänyt, että koneiden uusimiseen kohdistettaisiin vuoden 2021 lisätalousarviossa 60 miljoonaa euroa, Tolppanen kertoo.

Dornierit mukana öljyntorjunnassa ja meripelastustehtävissä Välimerellä

Dornier 228-valvontalentokoneiden tehtäväkenttä on monipuolinen. Jo 25 vuotta käytössä olleiden valvontalentokoneiden tärkeimpiä tehtäviä ovat Itämerellä liikkuvien alusten tunnistaminen, merihätään joutuneiden pelastaminen sekä merellisten ympäristövahinkojen havaitseminen ja niiden torjuntaoperaatioissa tukeminen.

– Millään ei pystytä valvomaan merellisiä öljyvahinkoja yhtä tehokkaasti, hankepäällikkö Ari Laaksonen kertoo.

Lisäksi Dorniereita on käytetty meripelastus- ja rajavartiotehtävissä Välimerellä osana Frontexin operaatioita.

Uusiin koneisiin halutaan pidempi toiminta-aika ja salatut reaaliaikaiset tietoyhteydet

Tolppasen mukaan uusien koneiden minimivaatimus on se, että niillä korvataan Dorniereiden suorituskyky nykyisissä tehtävissä.

Dornier 228 on kaksimoottorinen turbiinikone. Sen nelijäseniseen miehistöön kuuluu kaksi lentäjää ja kaksi operaattoria.

Uusilta koneilta toivotaan majuri Kenneth Rosenqvistin mukaan Dorniereiden nykyisten ominaisuuksien lisäksi pidempää toiminta-aikaa. Nykyisillä koneilla lennetään kerrallaan kolmesta viiteen tuntia. Lisäksi kuljetuskapasiteettia halutaan parantaa, sillä nykyisillä koneille ei ole kapasiteettia kuljettaa rahtia tai ylimääräistä henkilöstöä. Lisäksi nykyinen satelliittijärjestelmä ei mahdollista reaaliaikaisia salattuja tietoliikenneyhteyksiä.

– Emme halua tyytyä vain siihen, että suorituskyky uusissa koneissa on sama kuin edellisissä, Rosenqvist sanoo.

Tolppasen mukaan käynnissä on parhaillaan tietopyyntövaihe, jonka aikana Rajavartiolaitos neuvottelee noin 20 potentiaalisen toimittajan kanssa.

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic