Uutiset

Raportti: Ethiopian Airlinesin turmakoneen lentäjät toimivat ohjeiden mukaan

MCAS-sakkauksenestojärjestelmä on saattanut saada väärää tietoa rikkoontuneesta sensoristaan.
Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX 8 parkkeerattuna Bolen kansainvälisellä lentokentällä Addis Abebassa torstaina. Lentoyhtiön kaikki Boeing MAX 8 -koneet ovat lentokiellossa. Kuva: STR
Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX 8 parkkeerattuna Bolen kansainvälisellä lentokentällä Addis Abebassa torstaina. Lentoyhtiön kaikki Boeing MAX 8 -koneet ovat lentokiellossa. Kuva: STR

Etiopialaiset lentäjät noudattivat heille annettuja ohjeita Boeing 737 MAX 8 -koneen pudotessa viime kuussa, kertoi Etiopian liikenneministeri Dagmawit Moges antaessaan ensimmäisen virallisen raportin turmasta torstaina.

– Miehistö suoritti kaikki valmistajan ehdottamat toimet toistuvasti, mutta he eivät saaneet konetta hallintaansa, kertoi Moges tiedotustilaisuudessa Addis Abebassa.

Uusi Boeing-matkustajakone syöksyi maahan kuusi minuuttia nousun jälkeen. Turmassa sai surmansa 157 ihmistä.

Ethiopian Airlinesin lennolla 302 koneen nokka kääntyi toistuvasti alaspäin ennen maahansyöksyä, kertoi lentoyhtiö lausunnossaan viitaten alustavaan raporttiin.

“Huolimatta kaikesta kovasta työstä ja hätätilasääntöjen noudattamisesta valitettavasti he eivät pystyneet nostamaan konetta kun se jatkuvasti käänsi nokkansa alaspäin”, kertoi lentoyhtiö Twitterissä.

Moges suositti Boeingia tutkimaan lentokoneen hallintajärjestelmän. Ilmailuviranomaisten tulisi hänen mukaansa vahvistaa ongelman tulleen ratkaistuksi ennen kun konemalli päästetään takaisin ilmaan.

Alustavassa raportissa ei etsitty syyllistä turmaan. Siinä ei myöskään ollut vielä yksityiskohtaista analyysia lennosta. Lopullinen raportti valmistunee vuoden sisällä.

Maailmanlaajuinen lentokielto

10. maaliskuuta tapahtuneen turman jälkeen Boeingin MAX 8 -koneet asetettiin joka puolella maailmaa lentokieltoon ja Boeing alkoi selvittää koneen vikoja.

Boeing kertoi keskiviikkona testanneensa päivitetyn MCAS-sakkauksenestojärjestelmän, jota alettiin tutkia Ethiopian Airlinesin turman jälkeen. Viime lokakuussa samanlainen Lion Airin kone oli vastaavanlaisessa turmassa Indonesiassa, siellä sai surmansa 189 ihmistä.

Lion Airin turman alustava raportti kertoo lentäjien menettäneen koneen hallinnan sen jälkeen kun koneen MCAS-järjestelmään oli tullut vika. Järjestelmä oli saanut väärää tietoa sensoreistaan, minkä vuoksi se työnsi koneen nokan jatkuvasti alaspäin.

Uutiskanava ABC:n lähteiden mukaan Ethiopian Airlinesin turmakoneen sensori olisi vaurioitunut ylösnousussa linnun tai ulkoisen esineen takia.

Kaupallinen yhteistyö