Uutiset

Rekat seisovat terminaaleissa ja jotkin aluksetkin satamissa – Postilakon tukitoimet vaikuttavat varsinkin Pohjoismaiden ja Länsi-Euroopan liikenteeseen

Viking Linella lakko pysäytti rahtiliikenteen lähes kokonaan, koska sen alukset seilaavat Suomen lipun alla. Kuljetusyhtiö DB Schenker arvioi pystyvänsä hoitamaan vain viidenneksen normaalivolyymistään.
Suomen lipun alla kulkeviin aluksiin ei oteta tällä hetkellä rekkoja. Finnlines (kuvassa) on jättänyt toisen Ruotsiin likennöivän aluksensa satamaan. Samoin on tehnyt Eckerö Line Viron-linjallaan. Kuva: Jori Liimatainen
Suomen lipun alla kulkeviin aluksiin ei oteta tällä hetkellä rekkoja. Finnlines (kuvassa) on jättänyt toisen Ruotsiin likennöivän aluksensa satamaan. Samoin on tehnyt Eckerö Line Viron-linjallaan. Kuva: Jori Liimatainen

Postilakkoa tukevat rahtiliikenteen tukitoimet ovat ruuhkauttaneet pahasti ulkomaille suuntautuvat maantiekuljetukset.

Suureen osaan aluksista ei oteta rahtiliikennettä. Koska Suomeen tuleva liikenne kuitenkin puretaan, on tänne syntymässä jonkinasteista sumaa.

– Kalustoa on jo jäänyt ja arvioidaan edelleen jäävän seisomaan satamiin ja terminaaleihin, sanoo Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen.

Myös aluksia on jäänyt seisomaan.

Merimies-unionin lakko koskee muun muassa rekkojen ja trailerien lastaamista autolautoille ja niin sanottuihin ropax-aluksiin. Lisäksi torstai-iltana astui voimaan Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton (AKT) vuoronvaihto- ja ylityökielto.

Viking Linella lakko koskee lähes koko Suomen liikennettä

Rekat pääsevät yhä Viroon ja Ruotsiin sellaisten alusten kyydissä, jotka on liputettu muualle kuin Suomeen.

Viking Linen lähes koko aluskanta seilaa sen sijaan Suomen lipun alla, ja rahtiliikenne on loppunut kokonaan. Ainoastaan Tukholman ja Maarianhaminan välillä liikennöivä Cinderella ja Helsingistä Tallinnaan liikennöivä Viking XPRS ovat liputettu Ruotsiin tai viroon.

– Onhan tämä hirvittävän huono tilanne niin liikenteellisesti kuin myös rahallisesti, sanoo tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Tallink Siljalla tukilakko koskee Helsinki–Tukholma-välillä ja Turku–Tukholma-välillä kummassakin yhtä alusta. Yhtiön muut alukset, esimerkiksi koko Viron liikenne, on liputettu Suomen ulkopuolelle. Näitä aluksia operoidaan normaaliin tapaan.

Liikennettä onkin nyt siirtynyt yhtiölle niin, että rahtia kuljettavat laivat alkavat olla täynnä.

– Jonoja ja jonotuslistoja on jo jonkin verran syntynyt, mutta ei vielä sentään ”rekkaleirejä” satamissa, kertoo viestintäjohtaja Marika Nöjd..

Finnlines jätti torstaina toisen Naantalin ja Kapellskärin välistä linjaa liikennöivistä aluksistaan satamaan. Yksi alus lastaa Suomessa vain matkustajia ja heidän kulkuneuvojaan. Jos tukilakot jatkuvat, jättää yhtiö sunnuntaiksi aikataulutetun lähtönsä Saksaan kokonaan ajamatta.

Myös toinen Eckerö Linen Helsinki–Tallinna-linjalla kulkevista aluksista seisoo satamassa toistaiseksi.

Kustannusten nousua ja erityisjärjestelyjä

Vasaraisen mukaan työtaistelu vaikuttaa eniten Pohjoismaiden ja Länsi-Euroopan liikenteeseen.

– Suurimmat vaikeudet ovat kapasiteetin pienuus ja kasvava kustannus, Vasarainen toteaa.

Taloudellisista ja aikataulullisista syistä laivayhteyksien vajausta ei ole lähdetty paikkaamaan kiertoteillä Tornion tai Vaalimaan kautta ainakaan merkittävästi.

DB Schenkerin toimitusjohtaja Petteri Nurmi arvioi, että yhtiö pystyy hoitamaan vain noin viidenneksen normaalista kuljetusvolyymistä.

Tämäkin tapahtuu “erityisjärjestelyillä”.

Ylityökiellon vaikutukset alkavat näkyä viikonloppuna

AKT:n ylityökiellon vaikutukset näkyvät sen sijaan Vasaraisen mukaan varsinaisesti vasta viikonloppuna. Kiellot koskevat kaikkia työehtosopimuksen aloja ja vaikuttavat myös kotimaan liikenteeseen.

Esimerkiksi tavaraliikenteessä tehdään toimitusjohtajan mukaan keskimäärin kuusi prosenttia ylitöitä.

– Pahimmillaanhan jo se tarkoittaisi, että kuljetustyöstä jäisi sen verran tekemättä.

Ellei postilakkoon saada sopua ennen maanantaita, laajenee tukilakko merenkulkualalla niin, että Suomeen liputetut laivat seisahtuvat kokonaan.

 

Juttua korjattu kello 14.20. Jutussa väitettiin, että lakko olisi pysäyttänyt Viking Linen koko rahtiliikenteen. Helsingistä Tallinnaan liikennöivä Viking XPRS seilaa kuitenkin Viron lipun alla ja kuljettaa rahtia normaalisti.

Fingerpori

comic

Uusimmat