Uutiset

Ruuhkajunat ovat täynnä – kalustoa ei ole enempää

Junat ovat aiempaa täydempiä, sillä VR on onnistuneesti houkutellut vaunuihinsa helmikuusta 2016 asti useampia matkustajia. Ruuhka-aikojen vuorot ovat jo täyttyneet ääriään myöten.

-Täyttöaste oli 2015 useimmilla vuoroilla alle 20 prosenttia. Nyt se on keskimäärin selvästi yli 40 prosenttia ja ruuhka-aikojen junissa käytännössä 100 prosenttia, kertoo VR:n matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen.

Romanainen sanoo matkustajamäärän kasvun johtuvan helmikuussa 2016 tehdystä hinnanalennuksesta sekä vaiheittain toteutetusta reittinopeutuksesta. VR muutti hinnoitteluaan sen jälkeen, kun matkustajia oli siirtynyt käyttämään selvästi halvempia bussiyhteyksiä.

-Tänä vuonna kaukoliikenteen kasvu on ollut keskimäärin noin 10 prosenttia, ja isojen kaupunkien välisillä reiteillä toista vuotta peräkkäin jopa useita kymmeniä prosentteja. Oulu-Helsinki välillä lähes 40 prosenttia, Romanainen kertoo.

Ruuhka-aikoina kysyntää olisi suuremmallekin matkustajamäärälle, mutta VR:llä ei ole kalustoa vastaamaan kysyntään. Myös rataverkon kapasiteetti tulee paikoin vastaan.

-Korkean kysynnän aikoina voisimme ajaa isojen kaupunkien välillä selvästi enemmän liikennettä, mutta rataverkon kapasiteetti erityisesti Helsingissä, pääradalla ja rantaradalla on tullut jo vastaan. Kaikki kapasiteetti on käytössä.

Matkustajien kannattaa pyrkiä ostamaan lippunsa ruuhka-aikoina ennakkoon, jotta paikka junasta löytyy. Moni jättää lipun ostamisen kuitenkin yhä matkustuspäivään.

-Ennakkoon ostettuna myös lipun hinta on edullisimmillaan. Lipuista valtaosa hankitaan kuitenkin matkustuspäivänä, Romanainen toteaa.

Moniin joulunajan junavuoroihin liput on jo ostettu. Romanaisen mukaan matkustajat ovat varautuneet joululiikenteeseen jonkin verran edellisvuotta aiemmin.

-Useat joulunajan vuorot ja Lapin yöjunat on myyty jo käytännössä täyteen. Joulun menoliikenne on vilkkaimmillaan torstaina ja perjantaina. Paluuliikenne tulee ajoittumaan usealle päivälle.

-Myös Allegrolla liikennöitävässä Pietarin liikenteessä on odotettavissa vilkkain joulu moneen vuoteen. Venäläisten matkustus Suomeen on taas kääntynyt kasvuun, Romanainen sanoo.

Uusia vaunuratkaisuja tulossa

VR pyrkii lisäämään ruuhka-aikojen kapasiteettia uusilla vaunuratkaisuilla.
2018 kunnostetaan vanhaa, IC 1-kerrosvaunukalustoa käytettäväksi pohjoisen hitaammilla reiteillä. Pohjoisesta siirretään vastaavasti uusia IC 2-kerrosvaunuja liitettäväksi ruuhkajuniin.
2019 VR:lle toimitetaan tänä kesänä tilatut 10 kokonaan uutta 2-kerrosvaunua, jotka nekin pyritään sijoittamaan korkean kysynnän reiteille.
Nopeaan liikenteen IC ja Pendolino -kalusto on koko junaverkostolla jatkuvassa käytössä.
Suurempi vuoromäärä edellyttäisi monin paikoin merkittäviä satsauksia rataverkkoon, kuten Pisara-rata, pääradan kapasiteetin parannus tai tunnin juna Turusta Helsinkiin.
Lähde: VR

Asiasanat

Uusimmat