Uutiset

S-ryhmä halpuuttaa jälleen, MTK:lta kampanjalle kylmää kyytiä: "Tässä alkaa raja tulla vastaan"

S-ryhmä on aloittanut Prismoissa ja S-marketeissa uuden halpuuttamiskampanjan. SOK:n kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan kampanjan on mahdollistanut S-ryhmässä pitkään käynnissä ollut tehostamisohjelma, jonka avulla säästyneet rahat ohjataan kuluttajahintoihin.

-Nyt on taas sellainen vaihe, että meillä on kyky ottaa seuraava askel, Alarotu kertoo.

Säästöjä on haettu niin markkinointi-, hallinto- kuin IT-kuluistakin. Alarodun mukaan hintojen laskemiseen käytettävät rahat ovat peräisin katteesta eikä kampanja vaikuta tuottajahintoihin.

-Ne elävät ihan omassa kuviossaan, tämä halpuuttaminen ei siihen vaikuta, Alarotu toteaa.

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK on asiasta eri mieltä. Toiminnanjohtaja Antti Sahin mielestä on mahdotonta tarkistaa, otetaanko hinnanlaskukampanjoiden rahat katteesta.

-Meillä on esimerkkejä siitä, että elintarvikeyritykset ovat kertoneet, että se kyllä kohdistuu myös heihin ja sitä kautta heijastuu tuottajalle maksettaviin hintoihin, Sahi toteaa.

MTK ei olekaan uudesta kampanjasta innoissaan.

-Kyllä tämä ilmiönä alkaa olla sen kaltainen, että tässä alkaa raja tulla vastaan, Sahi toteaa.

Hän muistuttaa S-ryhmän kesällä julkaisemasta ruokamanifestista, jossa puhutaan ruuan arvostuksen nostamisesta. Hänen mielestään hinnanlaskukampanjat ovat sen kanssa ristiriidassa.

-On hyvin vaikea ymmärtää, miten mahdollisimman halpa ruoka ja ruoan arvostuksen korottaminen sopivat yhteen, Sahi kritisoi.

Jos kampanjoita jatketaan, elintarvikeyrityksille tulee Sahin mukaan entistä tärkeämmäksi löytää vaihtoehtoisia markkinointi- ja jakelukanavia. Isoille yrityksille sellainen voisi hänen mielestään olla vienti.

-Yritykset miettivät varmasti myös sitä, että on kuluttajaryhmiä, jotka haluavat hankkia elintarvikkeensa mahdollisimman läheltä tuottajaa. Siihen nykyaikainen nettikauppa tarjoaa uusia mahdollisuuksia.

SOK:n kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan halpuuttamiskampanjoita on luvassa myös tulevaisuudessa. Kyseessä on monivuotinen hanke, jota aiotaan jatkaa.

-Missä kohtaa sitten seuraavan kerran jotakin tapahtuu, niin sitä emme ole vielä itsekään linjanneet, Alarotu sanoo.

Asiasanat

Uusimmat