Uutiset

S-ryhmältä hyviä ja huonoja lukuja – marketkauppa ennätysvauhdissa, hotellit tappiolla

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toivoo, että turvakäytännöt riittävät eikä koronakriisi aiheuta enää liiketoiminnan rajoituksia. Kuva: Mauri Ratilainen / Arkisto
SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toivoo, että turvakäytännöt riittävät eikä koronakriisi aiheuta enää liiketoiminnan rajoituksia. Kuva: Mauri Ratilainen / Arkisto

S-ryhmä julkaisi vahvasti koronavaikutteisen puolivuosikatsauksensa perjantaina.

Se sisälsi sekä hyviä että huonoja uutisia. Kerromme hyvät ensin.

Koteihin on investoitu

Marketkaupan myynti ja tulos nousivat tammi-kesäkuussa ennätystasolle.

Päivittäistavarakaupan myynti pomppasi heti koronakriisin alettua maaliskuussa 10,4 prosentin kasvuun. Se jälkeen se on pysytellyt kuukausittain kymmenen prosentin molemmin puolin vaihtelevassa kasvuvauhdissa.

SOK:n pääjohtajan Taavi Heikkilän mukaan erityisesti Prisman myynti kertoo kuluttajien arjen merkittävästä muutoksesta. Kotiin ja puutarhaan sekä niissä viihtymiseen on panostettu merkittävästi.

Tulostiedotteessa todetaan, että sama trendi näkyi hyvänä kasvuna ja tuloskehityksenä myös S-ryhmän rautakaupassa. Erityisesti kaikenlainen pihan ja ulkotilojen varusteluun liittyvä myynti kasvoi vahvasti.

Suhteellisesti suurinta S-ryhmän kasvu oli verkkokaupassa. Ruokakaupan myynti oli joinakin kuukausina yli kolminkertaista viime vuoteen verrattuna. Käyttötavarakaupan kampanjoissa yksittäiset myyntipiikit olivat jopa 10-16-kertaisia viime vuoden lukuihin verrattuina.

Hotellit yhä vajaakäytössä

Toisin kun marketkauppa, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemispuoli kärsi vielä kesäkuussa osittaisista rajoituksista. Myynti jäi vain reiluun kolmannekseen viime vuodesta.

Kevään kiinniolot ja matkustamisen lähes täydellinen loppuminen vetivät koko alkuvuoden myynnit noin puoleen viime vuodesta. Kysyntä romahti erityisesti maalis–toukokuussa.

Tiedotteen mukaan hotelleja vaivaa edelleen osittainen asiakaskato.

Kevään aikana muun muassa työmatkustajien puuttuminen vaikutti koko hotelliverkostoon. Tiedotteessa todetaan, että joissain osissa Suomea hotellimyynti on käynyt jo normaalisti kotimaisen vapaa-ajan matkustuksen voimin, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kysyntä on vieläkin heikkoa. Se johtuu muun muassa ulkomaalaisten turistien puuttumisesta.

Tämä vaikuttaa erityisesi SOK:n tytäryhtiön Sokotel Oy:n myyntiin ja tulokseen.

Ryhmän tulos positiivinen

S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketulos oli 35 miljoonaa euroa. Viime vuoden vastaavan ajan liiketulos oli 106 miljoonaa euroa.

SOK-yhtymän liikevoitto pieneni viime vuodesta noin 43 miljoonaa euroa päätyen 1 miljoonaan euroon.

Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti supistui alkuvuonna yhden prosentin ja oli vajaat 5,6 miljardia euroa.

S-ryhmä kokonaisuudessaan (osuuskaupat + SOK-yhtymä): 

Veroton vähittäismyynti 5 595 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna 5 665 milj. euroa). 

Liiketulos 35 miljoonaa euroa (106 milj. euroa) 

Investoinnit 257 miljoonaa euroa (226 milj. euroa). 

Asiakasomistajia kesäkuun lopussa 2 433 136 (2 407 987). 

Maksetut Bonukset 169,4 miljoonaa euroa (63,3 milj. euroa)

Aktiivisten työsuhteiden määrä kesäkuun lopussa 38 908 (42 524) 

Toimipaikkojen kokonaislukumäärä kesäkuun lopussa 1 848 (1 841) 

SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt): 

Liikevaihto (IFRS) 3 721 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna 3 645 milj. euroa). 

Liiketulos (IFRS) 1 miljoonaa euroa (44 milj. euroa). 

Investoinnit 32 miljoonaa euroa (29 milj. euroa). 

Henkilöstömäärä kesäkuun lopussa 6 725 henkilöä (6 669 henkilöä).

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic