Uutiset

S-ryhmän tulos kasvoi viime vuonna – pääjohtaja iloitsee matkailu- ja ravintola-alan hyvästä vireestä

S-ryhmän tulos nousi viime vuonna edellisvuoteen verrattuna. Ruuan verkkokauppa kasvoi neljänneksen.
Pääjohtaja Taavi Heikkilä iloitsee erityisesti matkailu- ja ravitsemusalan tuloksesta. Arkistokuva. Kuva: Mauri Ratilainen

S-ryhmä paransi tulostaan viime vuonna edellisvuoteen verrattuna. S-ryhmän vuoden 2018 tulos oli 355 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2017 oli 344 miljoonaa euroa.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi viime vuonna 2,2 prosenttia ja oli reilut 11 500 miljoonaa euroa.

– SOK-yhtymän tulos jatkoi kasvuaan jo viidettä vuotta. Koko S-ryhmän tasolla erityinen ilon aihe oli matkailu- ja ravitsemiskaupan kaikkien aikojen paras euromääräinen tulos. Myös SOK:n liiketoiminnan kannattavuus parani merkittävästi. Molemmat mainitut seikat vaikuttivat positiivisesti SOK-yhtymän tulokseen, pääjohtaja Taavi Heikkilä toteaa tiedotteessa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa kasvoi 4,8 prosenttia edellisvuodesta. S-ryhmä kertoo kasvattaneensa viime vuonna ruuan verkkokauppaa 26 prosentilla edellisestä vuodesta. Verkkokauppa ylsi 38 miljoonan euron myyntiin.

– Päivittäistavarakaupassa runsaasti huomiota sai myös vuoden alussa toteutettu Stockmann Herkku -myymälöiden haltuunotto ja syksyllä lanseerattu Helsingin Food Market Herkku, Heikkilä sanoo.

Osuuskaupat maksoivat jäsenilleen bonusta viime vuonna yhteensä 329 miljoonaa euroa. Pottia pienensi maaliskuun alussa poistunut alkoholista maksettava bonus.

Uusimmat