Uutiset

Sähköpyörien Tesla syntyy Suomessa

Polkupyörien valmistajat, myyjät ja alan harrastajat kokoontuvat 8. heinäkuuta Saksan Friedrichshafeniin vuosittaisille Eurobike-messuille.

Messuilla puhutaan tänäkin vuonna sähköpyöräilystä. Viimeksi jo 60 prosenttia näyttelyn tarjonnasta oli sähköavusteisia polkupyöriä ja niiden varusteita.

Tänä vuonna mukana on suomalainen Freebike Group Oy. Se ei aio jäädä tapahtumassa seinäruusuksi.

-Emme halua parantaa nykyisiä sähköpyöriä askel kerrallaan. Pyrimme pyörien tekniseen vallankumoukseen, toimitusjohtaja Antero Jalkanen linjaa.

Freebike on kolmen vuosia sähköpyörien parissa toimineen miehen start-up-yritys, joka on aloittanut vasta vuoden alussa. Yrityksen vaatimattoman oven takana Tampereen Hervannassa ei uskoisi, kuinka korkealle täällä pyritään.

-Kehitämme sähköpyörän uutta elektroniikkajärjestelmää, joka voidaan myydä merkittäville pyörävalmistajille maailmanmarkkinoita varten.

Tähän tarvitaan uudentyyppinen sähkömoottori, pyörän runkoon integroitava akku sekä ohjaustangon pään kahvaosa infonäyttöineen.

Työn alla on myös käyttöliittymä, joka yhdistää käyttäjän, palveluiden tarjoajat ja pyörän pilvipalveluiden välityksellä langattomasti. Vastaava ratkaisu on käytössä esimerkiksi Tesla-sähköautoissa.

-Tavoitteena on avoin järjestelmä, johon voi esimerkiksi lähettää teknisiä päivityksiä ja josta voi toisaalta ottaa tietoa ulos vaikkapa akun huoltodiagnostiikkaa ja pyörän varaosatilauksia varten, Jalkanen kertoo.

-Pyörään voidaan liittää kokonaan uusiakin toimintoja, kuten varkaussuoja yhdistettynä muihin vakuutusyhtiöiden tarjoamiin palveluihin, yhtiökumppani Iiro Peltola lisää.

Suomalaisteknologia voi parantaa merkittävästi sähköpyörien arkipäiväisiä käyttöominaisuuksia.

Nykykalustossa eniten teknisiä ongelmia aiheuttaa ketjuvaihteiden toiminta. Sähkötehostuksen johdosta ketjuihin kohdistuvat voimat ovat niin suuria, että niitä napsahtelee poikki. Vaihteiden optimaalinen säätäminen on sekin tarkkaa puuhaa.

Freebiken ratkaisussa pyörään tuodaan portaaton CVT-automaattivaihteisto, joka on tuttu ratkaisu automaailmassa.

-Vaihteet ovat moottorin sisällä, ja niiden toimintaa ohjataan sähköisesti, Jalkanen kuvaa.

-Vaihteensiirrot tapahtuvat adaptiivisesti: alamäessä pyörä vaihtaa automaattisesti pienemmälle ja alentaa sähköavustuksen tasoa. Vastaavasti ylämäessä avustus tehostuu. Pyöräilijän ei tarvitse vaihteita käyttää.

Sähköavusteisten polkupyörien myynti kasvaa Euroopassa 10–20 prosenttia vuodessa. Komponenteista on pulaa, ja pyörien toimitusajat venyvät. Aika näyttää otolliselta aikaisempaa joustavammille ratkaisuille.

-Bosch tarjoaa neljää eri moottoria, me vain yhtä. Moottoristamme saadaan ulos erilaisia ominaisuuksia pelkästään softaa vaihtamalla. Se on nopea ja edullinen ratkaisu sekä asiakkaille että meille, Jalkanen vakuuttaa.

Freebike neuvottelee yhteistyöstä kolmen vakiintuneen sähköpyörävalmistajan kanssa. Nimiä ei tässä vaiheessa kerrota.

-Asiakkaat ovat jo mukana järjestelmän ominaisuuksien ja palveluiden määrittämisessä. Listalla on kaikkiaan 101 eri toimintoa, joista asiakas voi valita mukaan juuri haluamansa.

-Enää ei voi tahkota viittä vuotta jossakin Hervannan perillä yksin ja omassa rauhassa. Tuote on tehtävä valmiiksi yhdessä asiakkaiden kanssa, Iiro Peltola jatkaa.

-Kevyiden sähköajoneuvojen suosio ja käyttö ovat kasvussa. Se on meille iso mahdollisuus.

Freebike Group haluaa pitää jatkossakin niin tuotekehityksen kuin valmistuksenkin Suomessa. Mahdolliset kustannussäästöt halutaan hakea mieluummin robotiikan ja automatisoinnin kautta kuin siirtämällä valmistusta halvan työvoiman maihin.

-Me kehitämme premium-tuotetta, joka ei kilpaile hinnalla. Suomi ja Tampere ovat tässä suhteessa loistavia toimintaympäristöjä. Tuotannollista ja teknologista osaamista löytyy meistä vain muutaman kilometrien säteellä.

Yrityksen kolmanneksi osakkaaksi on liittynyt kokenut sarjayrittäjä Otto Chrons. Mukana on myös kolme osa-aikaista asiantuntijaa, ja myyntipuolelle haetaan vahvistusta.

Kipein kysymys on rahoitus, sillä halpaa uuden teknologian kehittäminen ei ole.

Tuotekehitysvaroja on saatu Business Finlandin (entinen Tekes) myöntämästä 50 000 euron Tempo-rahoituksesta. Loput on revitty omasta selkänahasta.

Sparraajia liikeidealle on haettu muun muassa KasvuOpen-ohjelmasta. Yksityisiä sijoittajia haetaan lisää koko ajan.

-Konsepti on todettu toimivaksi ja kannattavaksi. Valmiiksi tuotteeksi asti rahaa pitäisi olla käytössä mieluummin seitsemännumeroinen summa, Antero Jalkanen ja Iiro Peltola sanovat.

Sopisiko sähköpyöräily sinulle?

Laadukkaiden sähköpyörien hinnat vaihtelevat 1 500–3 500 euron välillä.
Pyöriä saa halvemmallakin, mutta osat voivat olla heikkolaatuisia ja huoltopalvelut puuttuvat.
Merkkiakku kestää satoja latauskertoja, ja sähköä riittää yli sadankin kilometrin ajoihin.
Koeaja pyörä aina ennen ostopäätöstä ja selvitä takuut, tekniikka ja huoltopisteet.
Varmista, onko runkokoko riittävä ja esimerkiksi istuimessa tarpeeksi säätövaraa.
Keskiömoottori vakauttaa ajotuntumaa ja joustohaarukka edessä lisää mukavuutta.
Kokeile jarruja ja sähkötehostuksen toimintaa: parhaimmillaan lisävoimaa saa käyttöön ilman viiveitä ja ilman äkkinäisiä tehopiikkejä.
Sähköpyörä tekee työ- ja asiointimatkoista kevyempiä ja houkuttavampia.
Pyöräily on mukavampaa myös huonossa säässä, vastatuulessa ja talvella.
Pidä huolta erityisesti akusta, se on pyörän arvokkain yksittäinen komponentti.
Suosio räjähti
Sähköavusteisia polkupyöriä myytiin Saksassa viime vuonna 720 000 kappaletta. Myynti kasvoi 19 prosenttia.
Joka viides Saksassa ostettu pyörä toimii sähköllä. Määrän ennakoidaan kasvavan lähivuosina 25:een ja pidemmällä tähtäimellä 35 prosenttiin.
Suomessa sähköpyöriä myytiin viime vuonna noin 7 000 kappaletta eli vasta 3 prosenttia kaikista pyöristä.
Yleisimmin sähköpyörissä on max. 250 W sähkömoottori, ja huippunopeus tehostuksella on 25 km/h.

Asiasanat

Uusimmat