Uutiset

Sähköyhtiö teki ikävän mokan – Tuhansille asiakkaille yllätyslasku

Risto Kyllästinen sai yllättävän laskun sähköyhtiö Helen Oy:ltä, joka on entinen Helsingin Energia. Kyllästinen sai ylimääräisen laskun arvonlisäveroista, jotka olivat jääneet peräti vuoden ajan veloittamatta.

– Tein viime kesänä sopimuksen pörssisähköstä Helen Oy:n kanssa. Yhtiöllä oli halvin tarjous. Vertailin hintoja ja tein tilauksen sähkövertailusivun kautta.

Nyt Kyllästistä mietityttää oliko tarjous halpa siksi, ettei arvonlisäveroa ollut laskettu hintaan mukaan.

– Perusmaksusta arvonlisä oli laskutettu, mutta kulutuslaskusta ei. Hoidan laskut netissä, enkä hoksannut, ettei arvonlisäveroa ollut laskutettu.

Kangasalan Sahalahdessa asuva Kyllästinen ihmettelee, kuinka pitkältä ajalta laskuja voidaan periä takautuvasti. Lakimies Serina Kavonius Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo, että esimerkiksi laskutusvirheen vuoksi velan perusteena olevia asioita on oikeus periä velan vanhentumisajan puitteissa.

– Pääsääntöisesti velka vanhentuu kolmen vuoden sisällä, Kavonius selventää.

Kuluttajaliiton lakimies Tuula Sario kertoo, että jos asiakkaalle on myyntivaiheessa kerrottu väärä hinta, ei alv:ta saa periä jälkikäteen. Jos kyse on laskutusvirheestä, sen saa periä.

– Tällaisia virheitä voi tapahtua varsinkin yrityksille, jotka myyvät sekä yrityksille että kuluttajille. Yrityksille hinnan voi esittää ilman alv-erittelyä, kuluttajahinnat sisältävät alv:n.

Risto Kyllästinen ei ole ainoa, jolta Helen Oy on perinyt arvonlisäveroja jälkijunassa. Laskutuspalvelupäällikkö Kirsi Kuusisto Helen Oy:ltä kertoo, että arvonlisäverot olivat jääneet laskuttamatta noin viideltä tuhannelta asiakkaalta.

– Kyseessä on ollut virhe, joka oli laskutusvaiheessa. Alv oli jäänyt pörssihinnan määrittelyn yhteydessä lisäämättä laskutusjärjestelmään, Kuusisto kertoo.

Kuusisto ei osaa tarkemmin kertoa, miten virhe huomattiin vasta vuoden kuluttua.

– Jossakin yhteydessä on tehty selvitystä, ja virhe oli tullut esille siinä yhteydessä.

Kuusiston mukaan moinen virhe ei ole yleinen. Helen Oy:ssa se tapahtui ensimmäisen kerran.

– Olemme saaneet asiasta paljon palautetta, mutta en osaa sanoa, saavatko asiakkaat hyvityksiä.

Risto Kyllästinen ei jäänyt hyvityksiä odottelemaan, vaan hän vaihtoi sähköyhtiötä.

Asiasanat

Uusimmat