Uutiset

Sairaalasta aletaan soittaa takaisin – Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri haluaa purkaa puhelinruuhkat

Kanta-Hämeen keskussairaala ottaa käyttöön takaisinsoittopalvelun. Sen myötä asiakkaiden ei tarvitse jäädä puhelinjonoon odottelemaan läpipääsyä, vaan soitto tallentuu järjestelmään soittopyynnöksi.

Mallin testaus alkaa tänään silmäyksikössä. Vuoden loppuun mennessä TeleQ-takaisinsoittojärjestelmän on tarkoitus toimia kaikissa muissakin yksiköissä, myös päivystyksessä.

Soittajalle soitetaan takaisin saman työpäivän aikana. Asiakasta tavoitellaan kaksi kertaa. Ellei hän vastaa soittoon, hänelle lähetetään tekstiviesti.

Kiireellisissä asioissa asiakas voi edelleen jäädä odottamaan vastausta linjalle.

Tähän asti vastaamattomat soitot ovat jääneet tyystin huomiotta, ja ruuhkaisimpina soittoaikoina moni onkin jäänyt lehdelle soittelemaan.

-Tunnistimme tämän aika isoksi saavutettavuusongelmaksi. Asiakkaat kaipaavat puhelinpalvelua, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin viestintäpäällikkö Iisakki Kiemunki sanoo.

Mistään upouudesta keksinnöstä ei ole kyse.

-Perusterveydenhuollon puolella takaisinsoitto on ollut käytössä jo vuosia, mutta nyt tämä saadaan Kanta-Hämeessä myös erikoissairaanhoitoon.

Mallia on haettu Tampereen yliopistollisen sairaalan silmäkeskuksesta, jossa takaisinsoittojärjestelmä on toiminut pari vuotta.

Kiemunki ei usko asiakaspalvelun parantamisen madaltavan soittokynnystä niin, että takaisinsoittojen määrä ryöpsähtäisi käsistä.

-Tampereella ei ole ollut tällaisia kokemuksia. Ihmiset eivät soittele sairaalaan huvikseen.

Uudistuksesta odotetaan koituvan henkilökunnallekin enemmän hyötyä kuin lisäkuormaa.

-Jatkossa pystymme rytmittämään työskentelyä paremmin, kun puhelimet eivät soi koko ajan.

Puhelinnumeroihin on tulossa muutoksia.

-Asiakkaille näkyvien numeroiden määrä tulee vähentymään, Kiemunki kertoo. HÄSA

Asiasanat

Uusimmat