Uutiset

Sanoman mediatalossa alkaa yt-neuvottelut – mainosmyynti miinuksen puolella, vaikka uutisten kulutus kasvussa

Enimmillään neuvottelut voivat johtaa yhteensä noin 80 työsuhteen irtisanomiseen tai osa-aikaistamiseen.
Sanoman mediatalossa alkoi yt-neuvottelut. Vaarassa on 80 työntekijät pestit.

Sanoma Media Finland käynnistää yt-neuvottelut. Sanoma Media julkaisee muun muassa Helsingin Sanomia, Ilta-Sanomia, ET-lehteä, Aku Ankkaa ja Huuto.net-vertaiskauppapaikkaa.

Sanoma Media Finlandin toimitusjohtajan Pia Kalstan mukaan neuvottelut eivät koske koko Sanoma Media Finlandia, vaan kohdennetuin osin mediamyyntiä, painoja ja mediayksiköitä.

– Neuvottelujen piirissä ovat mediayksiköistä kohdennetut osat Helsingin Sanomista, Sanoma Life Stylestä ja Sanoma Kidsistä. Kohdennetuin osin mukana ovat myös mediamyynti ja painot.

Enimmillään neuvottelut voivat johtaa yhteensä noin 80 työsuhteen irtisanomiseen tai osa-aikaistamiseen.

Sanoma Media Finlandilla on tällä hetkellä noin 1 750 työntekijää.

Uutisten kulutus kasvussa

Kalstan mukaan perinteisen median tuotot laskevat, vaikka uutisten kulutuksen ja digitaalisen median suosio ovat taas kasvussa.

– On totta, että sanomalehdet houkuttelevat nuoria lukijoitakin, mutta mainosmarkkinat laskevat.

Printtilehden puolella mainosmyynnissä on laskua 11 prosenttia.

– Erityisesti lasku näkyy printin mainosmarkkinoiden lisäksi aikakauslehtien tilausmarkkinassa.

Hän lisää, että kustannustasoa pitää sopeuttaa tuleville vuosille.

Päällekkäisiä töitä karsitaan

Kalstan mukaan medialiiketoiminnan muodonmuutos on jatkuvaa.

– Kehittäminen on jatkuvaa. Päällekkäisiä töitä pyritään karsimaan. Tehostaminen ei välttämättä tarkoita työmäärän lisäämistä.

Samaan aikaan, kun rakennetaan kasvua ja uutta liiketoimintaa, joudutaan uudelleenorganisoimaan ja hakemaan tehokkaampia tapoja toimia.

– Valitettavasti se tarkoittaa vähennyksiä osalle henkilökuntaamme. Eiväthän nämä mitään iloisia uutisia ole kenenkään kannalta, Kalsta summaa.

Uusimmat

Fingerpori

comic