Uutiset

Sdp:n Skinnari junailee raiteille valtion ja kuntien hankeyhtiöitä: “Bernerin mallin rahoitus ei ole kestävällä pohjalla”

Sdp:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari kannattaa rautateille valtion ja kuntien omistamaa hankintayhtiömallia. Kuva: Joel Maisalmi / Arkisto
Sdp:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari kannattaa rautateille valtion ja kuntien omistamaa hankintayhtiömallia. Kuva: Joel Maisalmi / Arkisto

Sdp kannattaa uusien hankeyhtiöiden perustamista ratahankkeisiin mutta vastustaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) esittämää yhtiömallia. Sen rahoituksen ei katsota olevan kestävällä pohjalla.

Puolueen 3. varapuheenjohtaja, lahtelainen kansanedustaja Ville Skinnari korostaa, että Bernerin mallin hylkääminen ei tarkoita sdp:lle kaikkien hankeyhtiömallien hylkäämistä.

– Luontevin malli olisi todennäköisesti valtion ja kuntien omistama yhtiö. Se suunnittelisi, rahoittaisi ja toteuttaisi hankkeen, Skinnari toteaa kannanotossaan.

– Kuntien mukanaolo on perusteltua, jotta ne sitoutuvat hankkeisiin ja pääsevät alusta lähtien mukaan suunnitteluun.

Bernerin yhtiömallin heikkous piilee Skinnarin mielestä siinä, että se jättäisi yhtiölle miljardien eurojen lainataakan ja rapistuvan infrastruktuurin.

– Sen laskelmat lähtevät siitä, että valtion hankeyhtiötä varten ottamaa lainaa ei koskaan lyhennetä. Siitä maksetaan vain korkoja koko elinkaaren ajan. Yhtiöllä olisi siis jatkuvasti 3,2 miljardin laina, josta se maksaa ainoastaan korkoja, Skinnari kommentoi.

“Toteuttamiskelpoinen malli on löydettävissä”

Erimielisyydessä on kyse suunnitelluista nopeista junayhteyksistä eli Turun tunnin junan ja Tampereen Suomi-radan toteuttamisesta ja rahoittamisesta. Kuvioon liittyvät myös Helsingin junaruuhkia helpottamaan kaavailtu Pisara-rata sekä Kouvolan ja Kotkan välisen radan kunnostaminen.

Jos asiat etenisivät ex-hallituksen ajamalla tavalla, noin 2,2 miljardia euroa maksava Turun yhteys olisi valmis 2030-luvun alussa. Sama aikataulu pätee noin 5,5 miljardia euroa maksavaan Suomi-rataan. Jälkimmäiseen hankkeeseen kuuluu myös lentorata Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan välille.

Ennen eroamistaan Juha Sipilän (kesk) hallitus ehti perustaa suunniteltuun rautatiealan konserniin emoyhtiö Pohjolan Rautatiet Oy:n. Se on valtion kokonaan omistama.

Sen sijaan emoyhtiön viisi tytäryhtiötä jäivät hallitukselta perustamatta, mistä sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne ilmaisi alkuviikolla tyytyväisyytensä.

Tytäryhtiöstä kahden piti oleman valtion ja kuntien omistamat hankeyhtiöt Turun tunnin juna ja Suomi-rata. Valtion ja kuntien rahan lisäksi rahoitusta suunniteltiin saatavan lainoituksella sekä mahdollisesti kotimaisten institutionaalisten sijoittajien mukaantulolla. Sellaisia olisivat voineet olla esimerkiksi eläkevakuutusyhtiöt.

Uutena ajatuksena esille nousi myös mahdollisuus saada hankeyhtiöille tuloja radanvarren tonttien vuokrista.

Ville Skinnarin mielestä uusi toteuttamiskelpoinen yhtiömalli on löydettävissä. Hänen mukaansa se on yksi seuraavan hallituksen tärkeimmistä tehtävistä.

Uusimmat