Uutiset

Selvitys: Valtion tulisi luoda kansalaisille helppo älypuhelinsovellus, jolla pääsee tunnistautumaan sähköisiin palveluihin

Sähköinen tunnistamisväline julkisiin palveluihin olisi ensisijaisesti älypuhelinsovellus, ja sen vaihtoehtona olisi USB-tunnistustikku. Kansalaisten kannalta valtion tarjoama maksuton ensitunnistaminen helpottaisi myös yksityisen sektorin sähköisissä palveluissa asiointia.
Älypuhelinsovelluksen saisivat myös alaikäiset, maahanmuuttajat ja ulkomailla asuvat suomalaiset. Alaikäiselle tärkeitä palveluita ovat esimerkiksi omien terveys- ja opiskelutietojen tarkastelu. Kuvaaja: Tomi Kosonen
Älypuhelinsovelluksen saisivat myös alaikäiset, maahanmuuttajat ja ulkomailla asuvat suomalaiset. Alaikäiselle tärkeitä palveluita ovat esimerkiksi omien terveys- ja opiskelutietojen tarkastelu. Kuvaaja: Tomi Kosonen

Miltä kuulostaisi älypuhelimessa kulkeva sovellus, jolla voi tunnistautua sähköisiin julkisiin palveluihin, kuten verotoimiston ja Kelan palveluihin?

Väestörekisterikeskuksen tuoreen selvityksen mukaan valtion tulisi luoda tällainen uusi älypuhelinsovellus, jonka kaikki saisivat käyttöön tasa-arvoisesti. Nykyisin käytössä olevat tunnistusratkaisut eivät palvele kaikkia julkishallinnossa asioivia ryhmiä.

Älypuhelinsovelluksen saisivat myös alaikäiset, maahanmuuttajat ja ulkomailla asuvat suomalaiset. Alaikäiselle tärkeitä palveluita ovat esimerkiksi omien terveys- ja opiskelutietojen tarkastelu. Selvityksen mukaan uusilla ratkaisuilla voitaisiin edistää kansalaisen oikeuksia hallita omia tietojaan.

Valtion tarjoama sähköinen tunnistamisväline olisi ensisijaisesti älypuhelinsovellus, ja sen vaihtoehtona olisi USB-tunnistustikku. Henkilökortissa olevasta kansalaisvarmenteesta luovuttaisiin.

Väestörekisterikeskus luovutti selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistautumisen vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle (kesk.) perjantaiaamuna Helsingissä. Valtiovarainministeriö pyysi elokuussa 2018 Väestörekisterikeskusta kartoittamaan, onko syytä uudistaa kansalaisen vahvan sähköisen tunnistamisen periaatteita.

Nykyisin käytössäolevat tunnistusratkaisut ovat osin vanhentuneita, sillä niitä ei ole suunniteltu ensisijaisesti mobiilikäyttöön. Tällä hetkelläkansalainen voi tunnistautua julkishallinnon palveluihin kolmella tavalla: pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortilla. Pankkitunnukset ovat suosituin tapa.

Suomi tulee jälkijunassa

Sähköisen tunnistamisen uudistamiselle on tarvetta siksi, että verkkoasioinnin yleistyessä tunnistamisen kustannukset ovat käyttömäärän kasvaessa kohoamassa nykymallilla valtiolle liian korkeiksi.

Nopea verkkoasioinnin kasvu näkyy tunnistautumistapahtumista. Vuonna 2018 julkiseen hallintoon tunnistauduttiin reilut 81 miljoonaa kertaa, kun luku oli 67,8 miljoonaa vuonna 2017.

Vuonna 2013 tapahtumia oli reilut 21 miljoonaa, joten viidessä vuodessa sähköisten palveluiden käyttö lähes nelinkertaistui.

Suomi tulee jälkijunassa sähköisessä tunnistautumisessa, vaikka sähköinen asiointi kasvattaa suosiotaan vauhdilla.

Maksuton peruspalvelu

Väestörekisterikeskus ehdottaa, että valtio tuottaisi kansalaisten ensitunnistamisen maksuttomana peruspalveluna osana valtion ylläpitämää yhteiskunnan digitaalista perusinfrastruktuuria.

Ensitunnistamisessa kansalainen tunnistetaan luotettavasti, kun hän ottaa käyttöönsä uuden sähköisen tunnistusvälineen. Selvitystä varten tehdyissä haastatteluissa usealta taholta nähtiin tälle tarvetta.

Kansalaisten kannalta valtion tarjoama maksuton ensitunnistaminen helpottaisi myös yksityisen sektorin sähköisissä palveluissa asiointia.

– Hänet voitaisiin luotettavasti tunnistaa verkossa ilman, että hänet olisi tarpeen pyytää käymään tunnistautumassa palveluntarjoajan konttorissa esimerkiksi asiakassuhteen avaamista varten, kertoo Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari tiedotteessa.

Ensitunnistusverkoston kivijalkana toimisi jatkossakin poliisin lupahallinto. Voimassa olevan passin henkilökortin haltijoille uusi tunnistusväline voitaisiin myöntää automaattisesti ilman erillistä käyntiä asiointipisteessä.

Uusimmat