Uutiset

Sevmorput palaa joulun tienoilla Suomenlahdelle: Maailman ainoa ydinkäyttöinen rahtilaiva menetti lavan Etelä-Atlantilla

Jäänmurtaja saattaa Sevmorputin Pietariin korjattavaksi. Haverin vuoksi Venäjän uuden Antarktisen tutkimusaseman rakentaminen siirtynee vuodella.
Ensimmäisen kerran Sevmorput kävi Suomenlahdella vuosi sitten, jolloin ja viimeksi syyskuussa. Matkojen tarkoitus on ollut selvittää kalakuljetusten kannattavuutta Tyyneltämereltä Pohjoisen merireitin kautta Eurooppaan. Nyt aluksen kyydissä on antarktinen tutkimusasema. Kuva: Kamtsatkan paikallishallinto
Ensimmäisen kerran Sevmorput kävi Suomenlahdella vuosi sitten, jolloin ja viimeksi syyskuussa. Matkojen tarkoitus on ollut selvittää kalakuljetusten kannattavuutta Tyyneltämereltä Pohjoisen merireitin kautta Eurooppaan. Nyt aluksen kyydissä on antarktinen tutkimusasema. Kuva: Kamtsatkan paikallishallinto

Maailman ainoa ydinkäyttöinen siviilialus saapuu joulun tienoilla jälleen Suomenlahdelle.

Venäläinen Sevmorput on matkalla korjauksiin Pietarin telakalle, kertovat venäläinen Komersant-lehti sekä norjalainen verkkolehti The independent Barents Observer (iOB),

Alus oli kuljettamassa Venäjän uuden Vostok II -tutkimusaseman moduleja Antarktikselle, kun laiva alkoi lokakuun puolivälissä ajaa siksakkia Angolan rannikon edustalla eteläisellä Atlantilla.

Medioiden mukaan alus menetti ainoan potkurinsa neljäsä lavasta yhden. Syystä ei ole tietoa.

Suomenlahdelle ehkä välipäivinä

Ydinkäyttöisiä aluksia päästetään hyvin harvoihin satamiin, joten Sevmorput ei voinut ajaa telakalle esimerkiksi Angolaan. Koronapandemia hankaloittaa asiaa entisestään

Mediatiedot kertovat, että Venäjältä lennätetyt sukeltajat yrittivät leikata merellä aluksen potkurista toisen lavan. Tavoitteena oli saada potkuri tasapainoon ja alus matkakelpoiseksi.

Komersantin mukaan yritys epäonnistui, ja Sevmorput on nyt matkalla korjaustelakalle Pietariin.

IOB:n mukaan rahtilaivan kulkua tarvitaan kuitenkin avustamaan jo lokakuussa samoille vesille siirtynyt jäänmurtaja Kapitan Dranitsyn. Sen määränpääksi on nyt ilmoitettu Pietari ja arvioiduksi saapumisajaksi uudenvuodenaatto.

Ydinrahtilaiva saapunee siis Itämerelle joulukuussa ja Suomenlahdelle ehkä välipäivinä.

Tällä Pietarissa rakennetulla Vostok II -tutkimusasemalla on tarkoitus korvata vuonna 1957 perustetun aseman nykyiset rakennukset. Hanke siirtynee nyt ainakin vuodella. Kuva: Venäjän luonnonvaraministeriö
Tällä Pietarissa rakennetulla Vostok II -tutkimusasemalla on tarkoitus korvata vuonna 1957 perustetun aseman nykyiset rakennukset. Hanke siirtynee nyt ainakin vuodella. Kuva: Venäjän luonnonvaraministeriö

Uusi asema oli tarkoitus avata 2024

Haveri tarkoittaa samalla sitä, että Venäjän suunnitelmat Vostok-tutkimusasemansa uudistamiseen siirtynevät vuodella eteenpäin.

Vuonna 1957 perustettu Vostok sijaitsee etelänavan läheisyydessä äärimmäisissä olosuhteissa. Aikaikkuna rakennus- ja asennustöille on vain muutaman viikon mittainen, ja se on käytännössä menossa jo umpeen.

Asema piti aloittaa aseman uudistustyö tänä vuonna Antarktiksen löytymisen 200-vuotisjuhlan kunniaksi. Käyttännössä kyse on uudesta asemasta, ja sen oli tarkoitus tulla käyttöön vuonna 2024.

Vostok II koostuu viidestä modulista, joista rakentuu 140-metrinen ja noin 15 metriä korkea asema. Se on pakattu osina Sevmorputin kuljetettavaksi. Murtaja Kapitan Dranitsynin kyydissä on lähes sata henkilöä, joiden oli tarkoitus aloittaa aseman asentaminen.

Juttuun korjattu 27.11. klo 8.41 propelli lavaksi.

Uusimmat

Fingerpori

comic