HYÖTYJUTUT Uutiset

Simppeli banaani nousi huipulle – tsekkaa tästä vuoden parhaat perhe- ja partypelit

Etsitkö uutta lautapeliä koko perheelle joulunpyhiksi tai ystäväporukalle uuden vuoden juhliin?Saammeko auttaa? Testasimme puolestasi parikymmentä uutta perheille ja bileisiin sopivaa lautapeliä. Lue alta kokeneen lautapelaajan napakat arviot.

Tähtiluokitus

Huippu peli, sopii erinomaisesti kohderyhmälleen

Mainio peli, jotakin heikkouksia löytyi.

Peruspeli, josta puuttui wow-fillis

Pelattava, mutta ei tehnyt vaikutusta

Huono pelikokemus

Merkkien selitykset

I: Ikäsuositus

P: Pelaajien määrä

A: Keskimääräinen peliin kuluva aika

Bananagrams

Peliko/Martinex

I: 7+, P: 1–8, A: 10+

Mikä: Sanaristikkopeli, jossa pelaajat muodostavat omista laatoistaan sanoja. Se, joka ensimmäisenä saa käytettyä ristikkoonsa omat kirjainlaattansa, on voittaja.

Hyvää: Nopea peli, jossa kaikki saavat tehdä omaa peliään yhtä aikaa. Vaikeustasoa lisäävät pelin edetessä tulevat kirjaimet, joita kaikki nostavat yhtä aikaa. Erittäin kätevä pelipaketti eli kankainen banaanipussi vetoketjulla on helppo ottaa matkalle mukaan. Pelissä myös kolme muuta peliversiota, joista yhtä voi pelata myös yksin.

Sinä olet… Alias

Tactic

I:12+, P: 3–6, A: 20+

Mikä: Pelaajat laittavat päähänsä pannan, johon kiinnittävät hahmokortin. Selitysvuorossa oleva pelaaja yrittää selittää vuoron perään pelaajille heidän hahmojaan.

Hyvää: Taattu valinta Alias-pelien ystäville. Tässä versiossa muutkin näkevät pannasta selitettävän hahmon, ja peliä on hauska seurata, vaikkei itse vuorossa olekaan. Peliä olisi voinut pelata hyvin isommallakin porukalla, mutta pantoja oli vain kuusi.

Match Madness

Leikkien

I: 7+, P: 1–4, A: 20+

Mikä: Pelaajat yrittävät muodostaa palikoistaan samanlaisen kuvion kuin pöydälle nostetussa kortissa on. Nopein voittaa.

Hyvää: Koukuttava ja nopea peli, jossa jokainen pelaa yhtä aikaa. Kuvioiden kokoaminen voi vaikuttaa helpommalta kuin onkaan. Yleensä tie nousee vastaan viimeisen palan kohdalla, jolloin kuvio on osattava ratkaista eri tavalla. Halutessaan voi pelata myös toista pelitapaa, joka perustuu korttien vaikeustasoihin.

KIngdomino

Lautapelit.fi

I: 8+, P: 2–4, A: 15

Mikä: Dominomainen laattojenasettelupeli, jossa pelaajat rakentavat omaa valtakuntaa. Jotkut laatoista ovat muita arvokkaampia, niiden avulla pääsee keräämään pisteitä yhtenäisiltä laatta-alueilta.

Hyvää: Oivaa vaihtelua perinteisille dominoille. Pelivuorot vaihtelevat kierros kierrokselta. Ensimmäisenä aloittamisessa on etunsa ja haittansa, toinen pelaaja voi helposti sotkea suunnitelmasi. Selkeät säännöt, pelattavissa myös lasten kanssa.

Gold Armada

Tactic

I: 7+, P: 2–5, A:30+

Mikä: Pelaajat keräävät saarelta kultakolikoita yrittämällä heittää nopillaan oikeita yhdistelmiä. Tehtävät vaikeutuvat aina, kun yksi kultakolikko on kerätty. Mikäli heitossa epäonnistuu, joutuu ottamaan miinuspisteen – pääkallomerkin.

Hyvää: Hauska yatzymainen tuuripeli lapsiperheelle. Lapset kihisivät jännityksestä pohtiessaan, kannattaako riskinotto vai tulisiko valita helpot pisteet.

Haaste2

Tactic

I: 8+, P: 3–6, A: 45+

Mikä: Pelaajat suorittavat erilaisia haasteita, ja muut pelaajat lyövät vetoa heidän onnistumisensa puolesta.

Hyvää: Riemukasta viihdykettä niin perheelle kuin illanistujaisiin. Haasteet ovat todella monipuolisia, osassa tehtävistä on myös helpotuksia junioreille. Pelin kesto on itse säädeltävissä, laudan läpi kiertämiseen vierähti noin tunti.

Deja Vu?

Lautapelit.fi

I: 8+, P: 2–6, A: 15

Mikä: Pöydälle asetellaan erilaisia kuvia, jotka esiintyvät myös korttipakassa. Kortteja nostetaan yksi kerrallaan, ja pelaajan tehtävänä on napata sellainen kuva, joka esiintyy kortissa toista kertaa. Pelin lopussa lasketaan oikeat ja väärät kortit.

Hyvää: Säännöt helpot, pelin voi laittaa nopeasti käyntiin. Haastaa muistia todella paljon. Ensimmäinen kierros on vielä helpohko, mutta pian huomaat sekoittavasi eri kierrokset mielessäsi. Kaikki kaatuva kannattaa pitää pois pöydältä, sillä nyt on oltava nopea.

Huonoa: Kannattaa käydä heti alussa pikakurssi korttien kääntämisen nopeudesta ja tekniikasta, sillä tämä peli herätti kilpailuhenkisimmissä pelaajissa myös ärtymystä jonkun hidastellessa.

Smart10

Martinex

I: 10+, P: 2–8, A: 20+

Mikä: Pelaajat yrittävät vuorotellen löytää oikeat vastaukset kysymykseen, vaihtoehtoja on ensin kymmenen. Vastaaminen tehdään ottamalla muovinen nappula pois oikeaksi luulemansa vastauksen kohdalta. Sen jälkeen rasia annetaan eteenpäin. Vaihtoehtojen vähetessä peli vaikeutuu, ja pelaaja voi vastata riskillä tai passata.

Hyvää: Isommalla pelaajajoukolla peli toimi mainiosti, kuten myös kaksinpelinä. Näppärä koko, pelin voi hyvin ottaa matkalle mukaan.

Huonoa: Pelivalmistajan ilmoittama ikäsuositus ei raadin mielestä ihan täsmännyt, kysymykset ovat vielä liian vaikeita 10-vuotiaalle ja peli menee arvaamalla.

Word Rush

Tactic

I: 8+, P: 2–6, A: 30+

Mikä: Mitä nopeammin saat vastattua, sen vähemmän hiekkaa seuraavalla pelaajalla on käytettävissään tiimalasissa.

Hyvää: Pelin äärellä oli hauskaa, black out -hetki tulee yllättävän pian. Myös arvattavat kirjaimet vaihtuvat aina uudelle kierrokselle, joten yksikään pelikerta ei ole samanlainen, vaikka selitettävät sanat tutuiksi kävisivätkin.

Huonoa: Lapsi vastaan aikuinen -asetelma oli selkeästi epäreilu lapsen kannalta. Peli on myös todella lyhyt kahden pelaajan versiossa, toimii parhaiten usean henkilön seurapelinä.

Emojito Party Game

Tactic

I: 7+, P: 2–7, A: 20+

Mikä: Pelaajat yrittävät joko näytellä tai äännellä kortissa olevaa ilmettä. Äännellessä arvaajat pitävät silmiä kiinni. Tämän jälkeen pelaajien on arvattava seitsemästä kortista, mitä tunnetta pelaaja yritti esittää.

Hyvää: Korttien kuvat ovat todella hauskat, miellyttävät niin lasta kuin aikuista. Tässä pelissä näyttelijän taidot pääsevät hyvään treeniin. Yhtä aikaa paljastettavat arvauskiekot varmistavat, ettei tässä pelissä voi peesata muita. Usein valinta piti tehdä parin kolmenkin eri ilmeen välillä, joten tuurillakin oli osuutensa. Pelin parissa viihtyi koko perhe.

Huonoa: Äänteleminen tietyille ilmeille oli lapselle melko hankalaa.

Cortex2 Challenge

Enigma

I: 8+, P: 2–6, A: 15 min

Mikä: Suosittujen Cortex-pelien jatkosarjaa. Pelaajat yrittävät olla nopeimpia päättelykykyä ja muistia mittaavissa tehtävissä.

Hyvää: Mainiota, nopeasti pelattavaa viihdettä. Hauska kahdestaankin, mutta vielä parempi, kun pelaajia oli enemmän.

Huonoa: Paljon pelatessa kortit voi oppia.

It’s a Deal

Tactic

I: 8+, P:2–4, A:60+

Mikä: Pelaajat kiertävät pelilautaa ja ostavat osakkeita, joilla on myös erikoisominaisuuksia. Jos ruutuun sattuessa toisella on enemmän kyseisiä osakkeita, maksat hänelle. Lisäksi pelaaja voi sijoittaa kultaan.

Hyvää: Virkistävää vaihtelua monopolityyppisten pelien ystäville. Osakkeiden erikoisominaisuudet sekä sattumakortit tuovat eloa peliin.

Huonoa: Peli venyy helposti todella pitkäksi. Seteleiden ohut paperi ei tehnyt vaikutusta muutoin värikkäässä ja jämäkässä pelissä.

Spookies

I: 8+, P: 2–5, A: 30

Haba (Tevella)

Mikä: Pelaajat etenevät viidellä eri hahmolla pelilaudalla kummitustalon kerroksista toiseen. Etenemään pääsee heittämällä riittävän suuren noppaluvun. Onnistuneesta heitosta saa kummituspisteitä. Mikäli heitossa ei onnistu, joutuu palaamaan noppaluvun osoittamaan kerrokseen ja maksamaan sakkopisteitä.

Hyvää: Peli on täysin tuurilla etenevä, sillä palkinnoksi saatavat pistenappulatkin paljastetaan vasta lopussa. Toimii hyvin, kun perheessä on eri-ikäisiä lapsia.

Huonoa: Noppapeliksi peli on pitkähkö, ja pelaajien tarkkaavaisuus herpaantui välillä.

Speakout, Lapset vs. aikuiset

Hasbro Gaming

I: 8+, P: 4–10

Mikä: Jo idea pelille on niin älytön, että sitä on kokeiltava: suuhun laitetaan muoviset muotit, jotka estävät huulia menemästä yhteen ja muodostamasta esimerkiksi m- tai p-äänteitä. Niinpä puhe on iloista siansaksaa, josta muut yrittävät saada selvää. Lapset selittävät omia sanoja pienemmällä suumuotilla. Suukapulat syytä muistaa pestä pelin jälkeen.

Hyvää: Nauramatta tätä ei pysty pelaamaan.

Huonoa: Koska pelin lauseissa ei ole mitään järkeä, etenkin lapsien on niitä välillä hankala arvata. Esimerkiksi “turistin pohjepaise turposi” tai “bilsanope muumioitui ruokalaan”, vaativat hieman työstöä. Ihan minkä tahansa porukan kanssa tätä ei lähtisi pelaamaan, vaatii heittäytymistä.

Aikamatka

Lautapelit.fi

I: 10+, P:1–8, A: 20–60

Mikä: Pelaajat yrittävät arvata tietyn Suomen itsehallinnon aikaisen merkkihetken vuosiluvun. Kukin arvaa vuorollaan, lähimmäs oikeaa vuotta veikannut kerää parhaimmat pisteet. Toisessa pelitavassa lautaa ei tarvita, vaan kortteja yritetään laittaa ajallisesti oikeaan järjestykseen.

Hyvää: Jos pitää rauhallisista historiallisista tietopeleistä, tämä on nappivalinta. Virkistävä pelitapa, villeillä arvauksillakin voi pärjätä.

Huonoa: Pieni pelilauta ei toimi useamman pelaajan pelissä, pelaaminen menee kurotteluksi. Lauta liikkuu helposti paikaltaan ja pisteiden lasku menee sekaisin.

0-9

Lautapelit.fi

I: 8+, P: 1–4, A: 20 min.

Mikä: Laattojenasettelupeli, jossa pyritään tekemään numerolaatoista mahdollisimman korkea pino. Asetettava laatta määräytyy nostamalla kortti 20 kortin pakasta. Laattojen arvo kasvaa, mitä korkeammalle ne saa asetettua. Eniten pisteitä saanut voittaa.

Hyvää: Pelin ohjeet on helppo omaksua. Pisteidenlaskussa tulee kerrattua kertotaulua ja yhteenlaskua, joten sopii mainiosti matematiikan kertaukseen. Laattojen sijoittelun pohtiminen hieroo mukavasti aivonystyröitä.

Huonoa: Värikkäistä laatoista huolimatta 9-vuotias koepelaaja moitti peliä tylsäksi. Jos numerot eivät kiinnosta yhtään, tämä peli tuntuu matematiikan tunnin jatkeelta. Toisaalta peliä voi pelata aivan hyvin yksinkin, sillä kilpailla voi omia tuloksiaan vastaan.

Tokaido

Enigma

I: 8+, P:2–5, A: 45+

Mikä: Pelaajat kulkevat pelissä Tokaidoa, vanhaa reittiä Kiotosta Edoon. Matkalla pelaajat keräävät pisteitä esimerkiksi maistelemalla paikallisia herkkuja tai hankkimalla tuliaisia.

Hyvää: Pelin tunnelma on rauhallinen, mikä miellyttää osaa pelaajista. Kaunis kuvitus. Vaikka ohjevihko näyttääkin pitkältä, peli on selkeä.

Huonoa: Herkkä kuvitus ei miellyttänyt kaikkia, pelilaudasta oli välillä vaikea saada selvää. Peli ei sovellu kärsimättömille.

Smart Ass

Buzz&Neil (Amo)

I: 12+, P: 2–6, A: 20+

Mikä: Pelissä kysytään kysymyksiä eri aihealueilta. Kysymyksestä paljastetaan vihje kerrallaan lisää. Se, joka vastaa nopeimmin oikein, saa edetä laudalla nopan määräämän summan.

Hyvää: Mielenkiintoa lisää se, että vastata ei saa kuin kerran, ja yleensä ensimmäiset vihjeet ovat niin laajat, että vastaamista kannattaa passata, mutta ei liian pitkään. Jos pelaajia on enemmän kuin kuusi, peliä voi pelata sangen hyvin myös joukkueina.

Huonoa: Heppoiset pelinappulat ja nopat. Ei toimi niinkään kaksinpelinä. Tuurin osuus on vähän liiankin suuri pelilaudalla olevien rangaistuspaikkojen vuoksi.

Get a grip

Hasbro Gaming

I: 8+ , P: 3+, A: 20+

Mikä: Pelaajat sitovat peukalonsa kämmeniin kiinni pelissä mukana tulevan tarranauhan avulla. Tämän jälkeen pelaajat suorittavat haasteita toisiaan vastaan, kuten muovailevat tai piirtävät tai yrittävät napittaa puseroa kiinni.

Hyvää: Lapsista peukalottomana olo oli hauskaa, ainakin aluksi.

Huonoa: Kisan voittajan valitseminen jää useimmiten muiden pelaajien päätettäväksi, ja lapset päätyvät helposti suosimaan tiettyjä pelaajia. Sivusta avattava pelipaketti on todella huono, avaamisen jälkeen tavarat karkaavat koko ajan paketista. Tehtäväkortit on pian pelattu läpi.

Escape the Room

Martinex (Thinkfun)

I:10+, P: 3–6, A: 90

Mikä: Huonepakopeli, jonka voi järjestää omassa kodissa. Pelaajat kuvittelevat olevansa Tähtitieteilijän kartanossa, jonka isäntä on kadonnut. Pelaajien pitää ratkaista mysteeri ratkaisemalla tehtäviä. Aikaa on rajatusti.

Hyvää: Ajatus kotona järjestettävästä pakopelistä on kutkuttava. Ohjeet ovat melko selkeät ja peli on mahdollista ratkaista, vaikka ei olisi aiemmin pakopelejä kokeillutkaan.

Huonoa: Tähtitieteilijän kartanon tarina ei ole kovin jännittävä, ja tehtävät ovat melko samanlaisia koko ajan. Pelin voi pelata vain kerran, ja se on iso miinus. Kerran pelatusta pelistä tulee saman tien kierrätystavaraa.

Uusimmat