Uutiset

Sinituotteen uusi toimitusjohtaja on hurja mimmi – teki uskomattoman myyntitempun Keski-Euroopassa

Johanna Hamro-Drotz, 38, on lähinnä siivousvälineistään tunnetun Sinituotteen uusi toimitusjohtaja. Hän jatkaa tehtävässä isänsä Ilkka Brotheruksen työtä. Brotherus perusti yhtiön 30 vuotta sitten.

Suomalaisille tutut siivousvälineet ja autotarvikkeet saavat uuden isännän – tai oikeammin emännän, kun Johanna Hamro-Drotz, 38, astuu lokakuun alussa Sinituote Oy:n ohjaksiin.

Kyseessä on sukupolvenvaihdos, jossa vaihtuu myös sukupuoli.

Hamro-Drotz on yrityksen perustajan Ilkka Brotheruksen, 67, tytär ja yhtiön nykyinen markkinointipäällikkö.

Kolme tuhatta myyntipistettä kolmessa vuodessa

Alma Median viikonvaihdetoimitus haastatteli tulevaa toimitusjohtaja marraskuussa 2013 Noormarkussa. Johanna Hamro-Drotz osallistui tällöin Perheyritysten liiton järjestämään suomalaisen yrityselämän “nextien” eli tulevaisuuden vastuunkantajien tapaamiseen.

Näin tuolloin 33-vuotias kauppatieteiden maisteri ja Sinituote Oy:n silloinen vientijohtaja ja hallituksen jäsen muisteli uransa alkua:

– Olin opintojen jälkeen muualla töissä, mutta sitten halusin ryhtyä tekemään “jotain” Sini-konsernissa.

“Jotain” oli Sinituotteen talvituotteiden viennin käynnistäminen Keski-Eurooppaan. Talvituotteet tarkoittavat lähinnä autoilijoiden lumihommiin suunniteltuja harjoja ja lapioita sekä jääraappoja. Niitä tehdään Kokemäellä ja myydään Kungs-tuotemerkillä.

– Aloitin vuonna 2010 ihan tyhjästä. Mitään vientiä ei ollut, Hamro-Drotz kertoi.

– Koska en tiennyt, mistä ja miten lähteä liikkeelle, ryhdyin vain Googlen avulla etsimään mahdollisia sisäänostajia etupäässä Saksasta, Ranskasta, Itävallasta ja Sveitsistä. Vähän kyllä jännitti ottaa heihin yhteyttä.

Kolme vuotta myöhemmin Sinituotteen Kungs-tuotteilla oli Euroopassa 3 000 myyntipistettä. Saksassa se oli markkinajohtaja.

Kokemattomuudesta saattoi olla etua

Rivakka Euroopan-valloitus onnistui suomalaisella laadulla ja sinnikkyydellä. Johanna Hamro-Drotz pystyi vakuuttamaan ostajat siitä, että Suomessa osataan talvi.

– “Made in Finland” on Keski-Euroopassa laadun tae ja Suomi trendikäs maa. Muun muassa Pisa-tutkimustulokset ylläpitävät ja edistävät positiivista mielikuvaa sekä tuovat lisää töitä meille, tässä tapauksessa Kokemäelle, Hamro-Drotz kehui viisi vuotta sitten.

– Ja saksalaiset ovat valmiita maksamaan laadusta. Kiinalaista tavaraa saa sielläkin huomattavasti halvemmalla, mutta kiinalaiset eivät anna tuotteilleen kolmen vuoden takuuta. Me annamme.

Hamro-Drotzillekin moni ehti etukäteen luetella valloitusretken esteitä: “Ei kuule kannata edes yrittää” ja “oletko ajatellut että . . .”

– Olin ehkä naiivi ja kokematon, mutta kyllä me suomalaiset olemme edelleen huonoja markkinamiehiä. Meiltä puuttuu ruotsalaisten tatsi ja kyky paketoida myytävämme ja olla läpipositiivisia. Niillä konsteilla he puskevat markkinoille väkisin, vientijohtaja tuumasi.

– Meillä arvostetaan numeroiden pyörittelyä, mutta jos tuotteita ei myydä, ei synny numeroita joita pyöritellä.

Seuraava haaste on kierrätysmuovin käyttö

Nyt Sinituote ja Johanna Hamro-Drotz ovat asettaneet itselleen uuden haasteen: vähintään 30 prosenttia Sinituotteen käyttämästä muoviraaka-aineesta on vuoden 2021 loppuun mennessä kierrätysmuovia tai muuta ekologista materiaalia.

– Kierrätysmuovin hyödyntämistä on kehitetty meillä jo vuosien ajan, ja elokuussa julkaisimme kampanjaluonteisesti ensimmäiset täysin kierrätysmuovista valmistetut siivousvälineet, Hamro-Dtotz kertoo.

– Haaste on raaka-aineen saatavuus. Kierrätysmuovituotteiden on oltava vähintään yhtä kestäviä ja laadukkaita kuin uudesta raaka-aineesta tehdyt tuotteet ovat.

Sinituote Oy työllistää satakunta henkilöä tehtaallaan Kokemäellä ja pääkonttorissaan Hausjärvellä.

Väistyvä toimitusjohtaja Ilkka Brotherus sanoo olevansa sukupolvenvaihdoksesta tavattoman onnellinen 30 toimintavuoden jälkeen.

– Vain joka kolmas perheyritys Suomessa siirtyy sukupolvelta toiselle. Olen erityisen iloinen siitä, että Sinituote on yksi niistä, Brotherus tuumaa.

Johanna Hamro-Drotz

Syntynyt vuonna 1980.

Työskennellyt Sinituotteella vuodesta 2010 sekä vientipäällikön että markkinointipäällikön tehtävissä.

Oli tätä ennen markkinoinnin, myynnin ja kestävän kehityksen asiantuntijatehtävissä Gollalla ja Metsolla.

Rukakeskus Oy:n, Lundia Oy:n ja Sinituote Oy:n hallituksen jäsen.

Valmistui kauppatieteiden maisteriksi Hankenilta 2007.

Perheessä aviomies Dennis Hamro-Drotz sekä 3- ja 6-vuotiaat lapset. Perhe asuu Helsingissä.

Uusimmat