Uutiset

"Sitä rakastaa tai sitten ei" – Marimekon toimitusjohtaja puolustaa arvosteltua kevään mallistoa

Marimekon kevään mallistossa on korostettu ajattomuutta nostamalla siihen viisi asua suoraan 1960- ja 1970-luvuilta.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan asut ovat nyt yhtä ajankohtaisia kuin ensimmäisellä tulemisellaan.

Kevään mallistoa on myös arvosteltu. Esimerkiksi muotoilukriitikko Kaj Kalin syytti sitä Aamulehden haastattelussa telttamaisuudesta ja vanhaan kumartamisesta. Hän kaipasi ylellisyyttä.

Alahuhta-Kaskon mielestä luksuksen merkitys on muuttunut: Viisi vuotta sitten se tarkoitti statussymboleita ja “glamourmeininkiä”. Nykypäivän luksus on hänen mukaansa laadukkuutta, ajattomuutta ja persoonallisuutta. Alahuhta-Kasko sanoo, että Marimekko ei ole luksusbrändi eikä haluakaan olla.

– Me tehdään tuotteita arjen onnellistamiseksi. Arvoiltamme olemme aina olleet mukaan kutsuva, kun perinteiset luksusbrändit ovat vaikeasti tavoitettavia.

Alahuhta-Kaskon mukaan mallistosta on saatu myös kiitosta.

– Tämän vuoden mallistot saivat Elle Style Awards -palkinnon parhaana mallistona. Kevään malliston teemana ovat rohkeus ja omaa polkua rohkeasti kulkevat naiset. Varmasti ilmiönä Marimekko on aina ollutkin sellainen, että sitä rakastaa tai sitten ei, mutta ainakaan se ei jätä ketään kylmäksi. (Lännen Media – Kaisa Hahto)

Asiasanat

Uusimmat