HYÖTYJUTUT Uutiset

Stockmannin johtaja: Herkun laatu säilyy, hinnat laskevat S-ryhmän omistuksessa

Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen vakuuttaa, että Stockmann Herkut jatkavat nykyisellään Stockmann-brändin alla, vaikka ne siirtyvät S-ryhmän osuuskauppojen omistukseen.

-Herkku ei poistu, vaan sitä alkaa operoida yksi Suomen ruokakaupan parhaista osaajista. S-ryhmä tekee Herkuista vielä nykyistäkin paremman premium-tason lippulaivaketjun Suomeen, Veijalainen vakuutti yrityskauppaa koskevassa tiedotustilaisuudessa.

Stockmann keskittyy Veijalaisen mukaan jatkossa muotiin, kosmetiikkaan ja kodin tuotteisiin sekä jatkaa Lindexin ja kiinteistöjen omistajana.

Veijalainen sanoo, että odotettavissa on Herkun hintatason lasku, mutta laatutaso säilyy. Veijalainen myöntää, että Herkku on ollut varsin kallis ruokakauppa. Viime vuonna Herkku teki tappiota 11 miljoonaa euroa Suomessa. Baltian myymälät ovat voitollisia.

-Me emme ole saaneet Herkkua Suomessa voitolliseksi, Veijalainen perusteli kauppaa.

Stockmann kertoi tänään myyvänsä Herkku-myymälät S-ryhmän osuuskaupoille. Kauppa vaatii kilpailuviranomaisten hyväksymisen. Kaupan odotetaan toteutuvan ensi vuoden vaihteessa. Kaupassa siirtyy kuusi Herkku-myymälää, Vantaalla toimiva herkkukeittiö ja Herkku-ketjun tukitoiminnat. Kauppahinta on 27 miljoonaa euroa.

SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine sanoo, että S-ryhmä saa kaupassa sen, mitä siltä on puuttunut ruokakaupassa. S-ryhmällä ei ole ollut eurooppalaista kärkitasoa tavoittelevaa ruokakaupan lippulaivamyymälää.

Laineen mukaan S-ryhmä aikoo saada Herkut kannattavaksi muun muassa hankintojen ja logistiikkaosaamisen avulla.

Stockmann Herkkuja voi olla Veijalaisen mukaan vain Stockmann-tavaratalojen yhteydessä, joten S-ryhmä ei perusta uusia Herkku-myymälöitä Suomeen. Äskettäin Stockmann lopetti Suomessa Oulun tavaratalon.

Stockmannin osuus Suomen ruokakaupasta on alle yhden prosentin. S-ryhmän markkinaosuus ruokakaupasta oli viime vuoden vaihteessa 47,2 prosenttia.

Asiasanat

Uusimmat