Uutiset

Stora Enso yrittää selvittää, miten saisi suuren puulastinsa talteen merestä Kemin edustalta

Kemissä perjantaina mereen huuhtoutuneen suuren puulastin kohtalo on yhä epäselvä.

-Meillä on menossa selvitys siitä, minkälaista kalustoa löytyy puiden keräilyyn jäisissä meriolosuhteissa. Selkeää ratkaisua ei ole vielä löytynyt, kertoo Stora Enso Metsän Pohjois-Suomen aluejohtaja Esa Ojala.

-Tavoitteena on ilman muuta saada kerättyä talteen ne puut, jotka nyt vaan näissä keleissä on turvallisesti ja teknisesti mahdollista saada merestä pois, Ojala jatkaa.

Mereen huuhtoutui perjantaina peräti 1500 kuutiota kuusikuitupuuta. Onnettomuus sattui Stora Enson Veitsiluodon tehtaiden lähistöllä.

Onnettomuus sattui Britannian lipun alla purjehtivalle rahtialukselle. Ojalan mukaan virallista selvitystä onnettomuuden syystä ei ole vielä saatu, mutta laivayhtiön alustavan arvion mukaan tapahtuneeseen on vaikuttanut kovan tuulen lisäksi puiden liukkaus.

-Puut ovat olleet jäässä ja osaksi lumisia. Pino on ilmeisesti päässyt jostain syystä liikahtamaan kovassa merenkäynnissä, ja siitä syystä koko kansilasti on mennyt mereen.

Ojalan mukaan tällä hetkellä ei ole tarkkaa käsitystä siitä, onko tuuli kuljettanut puita johonkin kauemmas, vai ovatko ne yhä vedessä onnettomuuspaikan läheisyydessä.

-Emme osaa tällä hetkellä sanoa, ovatko ne väylällä, avovedessä, jäällä vai jään alla. Merellä on jäätä ja ahtojäätä, eli ei niitä rannoille asti ole varmaan vielä ajautunut.

Ilmastonmuutoksella voi katsoa olevan ainakin tuottamuksellinen rooli tapahtuneessa. Pohjoisesta hakattua kuitupuuta oltiin viemässä Perämereltä Kotkaan Sunilan tehtaille. Normaalisti kuitupuuta ei kuljeteta kotimaan sisällä näin pitkiä matkoja, vaan puu tuodaan tehtaille lähempää.

-Etelässä on todella haastavat korjuukelit. Siellä on kesästä lähtien ollut ennätysmärkä syksy ja se näyttää jatkuvan edelleen samanlaisena, Ojala selittää.

-Olosuhteisiin nähden puuta on saatu korjattua hyvin, mutta osa hakkuukohteista on jouduttu jättämään talveksi ja ensi kevääksi, mikä näkyy korjausmäärissä. Siksi on päädytty tämmöiseen ratkaisuun, että pohjoisesta kuljetetaan marginaalieriä etelään asti, hän jatkaa.

Ojalan muistelee, että Perämereltä on viety joskus aiemminkin puuta etelään poikkeustilanteissa.

-Mutta vuosiin ei ole tarvinnut tämmöisiin järjestelyihin turvautua.

Länsi-Suomen meriliikennekeskuksella on yhä voimassa varoitus meressä olevista puista Perämerellä liikennöiville laivoille.

Asiasanat

Uusimmat